Saksan riippumaton tuotetestaussäätiö Stiftung Warentest (siirryt toiseen palveluun) vertaili kymmentä saksalaisten yleisimmin käyttämää hakumoottoria viiden lentoyhtiön omiin sivuihin. Hakumoottoreista suomalaisille tunnetuin on Ebookers, lentoyhtiöistä mukana olivat Lufthansa, Airberlin, Easyjet, Eurowings sekä Ryanair.
Saksalaisten johtopäätökset pätevät myös suomalaisten suosimiin hakumoottoreihin; lennot tulevat usein halvemmaksi suoraan lentoyhtiön omilta sivuilta ostettuina. Lentoyhtiön omat varauskoneet tarjoavat myös reilumpia ja halvempia peruutusehtoja.
Hakumoottorit saavat rahansa oheismyynnistä. Siksi sivuilla tyrkytetään vakuutuksia ja muita lisäpalveluita. Maksutavasta riippumatta myös maksaminen maksaa. Joillakin hakumoottoreilla lähes puolet lentovarauksen kokonaishinnasta muodostuu palvelumaksuista.
Finnairia ei aina edes löydy
Finnair ei ollut saksalaisvertailussa mukana, mutta tietää myös hakumoottoreiden kikat. Finnair ei kuitenkaan suoraan vastaa kysymykseen, miten todennäköisesti lippu Finnairin lennolle tulee yhtiön omilta sivuilta varattuna halvemmaksi. Finnair neuvoo, että hinnat ja mahdolliset tarjoukset kannattaa aina tarkastaa myös suoraan lentoyhtiön sivuilta.
– Hintamme ovat kilpailukykyisiä ja kestävät vertailun, vastataan Finnairin viestinnästä.
Nopealla koehaulla netistä selviää, että Finnair ei ole kovinkaan monen hakumoottorin listoilla korkealla, vaikka sillä olisi tarjota valitulle reitille suora yhteys. Kokeilemalla myös selvisi, että jos Finnair listaukseen nousee, on tarjottu lentohinta useammissa tapauksissa kalliimpi kuin yhtiön omilla sivuilla. Monista hakumoottoreista Finnairia ei löydy ollenkaan.
Hae ensin hakumoottorilla, varaa yhtiön omilta sivuilta
Saksalaistestaajat suosittelevat kuluttajille ensin selvittämään hakumoottoreilla, mitkä lentoyhtiöt tarjoavat haluttuun matkakohteeseen edullisia lentoja. Sen jälkeen matkustajan kannattaa tehdä varaus suoraan yhtiön omilta sivuilta. Matkan ostaminen on silloin helpompaa, hinnat ovat läpinäkyvämpiä ja yleensä myös edullisempia.
Myös lentoyhtiöt pyrkivät myymään sivuillaan lisäpalveluita kuten vakuutuksia, hotelliyöpymisiä ja vuokra-autoja. Kuluja ei kuitenkaan yritetä piilottaa samalla tavalla sekavien valikkojen taakse.
Halvimmat lennot ovat halpoja vain, jos asiakas ei halua matkan peruuntuessa rahojaan takaisin. Jos asiakas valitsee peruutusmahdollisuuden tai mahdollisuuden vaihtaa lentoa, on hintakin eri luokkaa.
Stiftung Warentest varasi lentoja Berliinin ja Rooman välille. Matkaa peruuttaessa osa hakumoottoreista palautti rahat pitkällä viiveellä. Pisimmillään odotus kesti kuusi viikkoa.