Suomalainen design-yritys Lumi Accessories on pahoitellut epäaidon saamelaispäähineen käyttöä markkinoinnissaan.
– Ymmärrämme että päähineen käytöllä olemme loukanneet saamelaisia. Pahoittelemme tekoa ja pidättäydymme kuvan käytöstä jatkossa, Lumi Accessories -yrityksen Twitter-sivulla kirjoitettiin torstaina.
Kysymys on muotikuvasta, jossa naismallilla on päässään miehen epäaito saamelaislakki. Kuva on käytössä muun muassa Lumi Accessories -merkin shop-in-shop-kaupassa Helsingin Stockmannilla ja yrityksen katalogissa.
Yritys ei ollut tietoinen
Yle Sápmin haastattelussa yrityksen toimitusjohtaja ja suunnittelija Sanna Kantola kertoi, että lakki on hankittu sen enempää ajattelematta helsinkiläisestä matkamuistoliikkeestä.
He eivät myöskään olleet tietoisia siitä ettei lakki ole aito eivätkä tunteneet saamelaiskulttuurin hyväksikäytöstä käytävää julkista keskustelua.
Saamelaiskulttuurissa naiset eivät käytä miesten vaatteita ja toisin päin.
Monet saamelaiset, kuten vuoden saamelainen Outi Länsman Inarista ovat reagoineet voimakkaasti myös lakin epäaitouteen.
Tiedote: "Meillä on paljon opittavaa saamelaisuudesta"
Lumi Accessories julkaisi torstaina myös tiedotteen asiasta (siirryt toiseen palveluun).
– Meillä on paljon opittavaa saamelaisista ja saamelaisuudesta, kirjoitetaan yhtiön Twitter-tilillä tiedotteen saatetekstissä.
Yrityksen tiedotteessa todetaan, että he haluavat kunnioittaa saamelaisten kulttuuria sekä saamelaisten kokemusta saamelaiseen identifikaatioon liittyvän kuvituksen käytöstä.
– Toivomme hedelmällistä keskustelua aiheesta ja lisää näkyvyyttä saamelaisuudelle, tiedote päättyy.
Lumi Accessories sai vuonna 2011 Suomen merkittävimmän muotipalkinnon Kultainen vaatepuu. Toimitusjohtaja ja suunnittelija Sanna Kantola kertoo, että yritys saa inspiraationsa designiinsä erityisesti suomalaisesta lifestylestä ja luonnosta.