Taidemuseon amanuenssi Eino Nieminen Joensuusta näkee ammattilaisen silmin, minkälainen kehystys sopii tauluun. Nieminen on tehnyt muun työnsä ohessa yli tuhat kehystystä 1980-luvun alusta lähtien.– Kehys voi vaikuttaa teokseen heikentävästi tai parantavasti jopa 50-prosenttisesti, toteaa Nieminen esitellessään tauluja arkkitehti Theodor Deckerin suunnittelemassa jyhkeässä arvorakennuksessa.Pahimmillaan kehys dominoi liikaa teosta ja imaisee huomion raameihin – toisaalta kehys saattaa olla turhan vaatimaton. Amanuenssin mielestä taidekauppiaat saattavat joskus käyttää kaupankäynnissään vilunkia tinkimällä kehysten laadusta.
Käsityönä tehty kehys tuhansienkin eurojen arvoinen
Mikäli teoksessa on juuri sopiva kehystys ja se on vieläpä arvotavaraa, kannattaa kunnostaminen kehyksen rapistuessa.
– Käsintehty ja laadukas kehys kannattaa ehdottomasti korjauttaa. Kehys saattaa monen yllätykseksi olla arvoltaan jopa tuhansia euroja.
Amanuenssi Eino Nieminen ei luottaisi sokeasti kehysfirmojen ammattitaitoon.
– Kehyskauppiaiden ammattitaito vaihtelee nollasta sataan, sillä mitään pätevyysvaatimuksia ei ole. Varsinkin suuremmissa kaupungeissa on ammattitaitoisia kehysfirmoja, koska kysyntääkin on paljon, uskoo Nieminen.
Arvostanko taidetta vai sisustanko?
Taideasiantuntija kehottaa miettimään aina ensin teosta ja siihen sopivaa kehystä – vasta sitten sisustusta. Esimerkiksi seinään sopivan taulun etsiminen on jo kaukana taiteellisesta näkemyksestä.
– Kyllä niitä sisustustauluja saa vaikka Ikeasta, Nieminen huokaa.
Valaistuksellakin on merkitystä taulun esiintuomisessa. Nieminen sanoo, että kotona valaistuksen pitää olla itselle miellyttävä, mutta esimerkiksi kohdevaloja voi harkita.
– Kohdevalo auttaa poimimaan teoksen esille, mutta sekään ei saa olla liian voimakas. Mutta suora auringonvalo voi jopa tuhota teoksen.
Nyt kehyksissä ovat muotia niin sanotut vitriinikehykset, joissa ei ole lainkaan aukkopahvia – teos kulkee siis reunasta reunaan ja useimmiten päällä on lasi.– Tässäkin trendissä voidaan mennä liiallisuuksiin. Eivät vitriinikehykset kaikkiin teoksiin sovi, vinkkaa Joensuun taidemuseon amanuenssi Eino Nieminen.