Vuodesta 1932 lähtien järjestettyjä Venetsian elokuvajuhlia rakastetaan monesta syystä. Fanit rakastavat niitä, koska he pääsevät lähemmäs suosikkinäyttelijöitään kuin monessa muussa tapahtumassa. Näyttelijät ja ohjaajat rakastavat niitä, koska ne tarjoavat tuulahduksen entisaikojen rentoa glamouria kylmän bisnesajattelun sijaan.
Elokuvat puhuvat unelmien kieltä.
Damien Chazelle
Italialaiset rakastavat niitä, koska ne tuovat maan kahdeksi viikoksi elokuvamaailman tähtitaivaalle. Ja kriitikot, täällä heidän on mahdollista löytää suurelle yleisölle tuntemattomia mestariteoksia.
Hollywood-tuotannot vahvasti esillä – Venetsia antaa ennakkomakua Oscareista
Venetsiasta on viime vuosina kehittynyt tärkeä näyteikkuna suurille Hollywood-tuotannoille. Kolmen viime vuoden Oscar-rohmut _Gravity, Birdman _ja Spotlight saivat kaikki ensi-iltansa juuri Venetsiassa.
Tänä vuonna mukana on harvinaisen suuri määrä Hollywoodin suurtuotantoja. Avajaiselokuvana nähtiin monen kriitikon Oscar-suosikiksi nostama Damien Chazellen ohjaama musikaali La La Land. Menestyneen Whiplashin ohjanneen Chazellen uusin sai Venetsiassa erittäin positiivisen vastaanoton.
Ryan Goslingin ohella toista pääosaa näyttelevä Emma Stone vei huomion erityisesti Lidon punaisella matolla, jossa hän viipyi lähes puoli tuntia jakamassa nimikirjoituksia ja ottamassa selfieitä faniensa kanssa.
Pelkäämme tuntematonta ja siksi näemme avaruusoliot uhkana.
Amy Adams
Samaan aikaan ohjaaja Chazelle valistaa toimittajia tiedotustilaisuudessa:
– Musikaaleissa on jotain, mihin vain elokuvat pystyvät. Elokuvat puhuvat unelmien kieltä, Chazelle sanoo.
Hyvän vastaanoton avajaisviikolla sai myös Denis Villeneuven (Sicario, Prisoners) ohjaama ja Amy Adamsin ja Jeremy Rennerin tähdittämä Arrival. Avaruusolioiden saapumisesta maapallolle kertova elokuva ei varmasti ollut monelle sellainen, jonka odottivat Venetsiassa näkevänsä. Villeneuven uusi ote tähän läpikaluttuun teemaan upposi kuitenkin yleisöön.
– Pelkäämme tuntematonta ja siksi näemme avaruusoliot uhkana. Oikeastaan elokuva kertoo enemmän meistä ja siitä, miten haavoittuvaisia me olemme.
– Arrival on mielestäni hyvin realistinen kuvaus siitä, mitä tapahtuisi, jos avaruusoliot oikeasti saapuisivat maapallolle, Amy Adams sanoo Ylen haastattelussa.
Taide-elokuvien ystävät eivät Venetsiassa pety koskaan
Suuret elokuvajuhlat Cannes, Berliini, Venetsia, Toronto ja Sundance ovat perinteisesti olleet pienempien Hollywoodin ulkopuolisten tuotantojen näyteikkunoita. Venetsiassa tarjonta oli harvinaisen runsasta myös art house -elokuvan saralla.
Halusin tehdä elokuvan, joka saa ihmiset rauhoittumaan ja pysäyttää heidät miettimään.
Wim Wenders
Palkitun saksalaisohjaajan Wim Wendersin uusin elokuva _The Beautiful Days of Aranjuez _oli monen kriitikon katselulistalla. Wenders oli ottanut hyvän ystävänsä itävaltalaiskäsikirjoittajan Peter Handken teatterituotannon ja tuonut sen valkokankaalle kahden ihmisen puolitoista tuntia kestävän dialogin muodossa.
– Elokuva pohtii elämän peruskysymyksiä kauniissa ja rauhallisessa ympäristössä. Halusin tehdä elokuvan, joka saa ihmiset rauhoittumaan ja pysäyttää heidät miettimään. Elokuva soveltuu tähän mielestäni teatteria paremmin, Wenders sanoo.
Venetsiassa esitetään myös edesmenneen iranilaisohjaajan Abbas Kiarostamin ennennäkemätöntä tuotantoa. Tämän vuoden festivaali on jopa omistettu Kiarostamille.
Elokuvajuhlien pääpalkinto Kultainen leijona jaetaan lauantaina syyskuun 10. päivä. Palkinnot päättää arvostetuista ohjaajista ja näyttelijöistä koostuva tuomaristo, jota johtaa Oscar-palkittu brittiohjaaja Sam Mendes.