Korealaisyhtiö NHN Entertainmentin miljoonasijoitus kajaanilaiseen peliyhtiö Critical Forceen merkitsee Kainuulle työpaikkoja sekä pelialan kehitystä kansainväliseen suuntaan.
Critical Forcen toimitusjohtaja Veli-Pekka Piiraisen mukaan nyt ollaan kiihdytyskaistalla, jota varten pelistudiolla ollaan tehty pitkäjänteisesti töitä. Peliyhtiön Critical OPS -peliä on ladattu Googlen Play -kaupassa yli viisi miljoonaa kertaa.
– Tämä on hieno asia meidän yritykselle. Pitkään on uskottu omaan tekemiseen ja nyt se on sitten palkittu. Nyt oikeasti päästään kansainväliselle tasolle, iloitsee Piirainen.
Kauniit naishahmot myös viehättävät monia aasialaisia miespelaajia.
Veli-Pekka Piirainen
NHN Entertainment rahoittaa Critical Forcea 4,5 miljoonalla dollarilla eli noin neljällä miljoonalla eurolla. Käytännössä rahaa käytetään yrityksen kehittämiseen ja kasvuun: se tarkoittaa myös uusia pelialan työpaikkoja Kajaaniin ja muualle.
Rahaa kuluu myös markkinointiin sekä esimerkiksi turnausten organisointiin ja niiden rahapalkintoihin. Kilpailulliset online-moninpelit ovat Critical Forcen vahvuus ja Piirainen visioi turnausten järjestämistä eri puolilla maailmaa.
Käytännössä se tarkoittaisi, että pelaajat kilpailevat samanaikaisesti toisiaan vastaan internetin välityksellä.
– Jossakin vaiheessa voi olla esimerkiksi maailmanmestaruuskilpailu, jossa alkukarsinnat pelataan netissä, mutta sitten kahdeksan parasta joukkuessa pelaa paikan päällä isommista rahasummista, Piirainen selittää.
Räiskintäpeli tuunataan aasialaiseen makuun
Critical Force aikoo keskittyä myös jatkossa siihen minkä taitaa, eli online-moninpelaamiseen ja ampumispeleihin. Critical Forcen Critical OPS -peli on länsimarkkinoille suunniteltu first person shooter -peli eli pelihahmon näkökulmasta pelattava ammuntapeli. Nyt sama peli muutetaan aasialaiseen makuun sopivaksi.
Länsimaissa puhutaan, että silloin voitat maksamalla voitat ja se ei toimi täällä.
Veli-Pekka Piirainen
Siihen tarvitaankin kumppaniyhtiö NHN:n paikallistuntemusta ja tietotaitoa, sillä aasialaisten pelaamiseen liittyvät mieltymyksen vaihtelevat jopa maakohtaisesti. Critical Force aikookin perustaa ensi vuoden alussa toimiston Etelä-Korean Souliin, jotta pelinkehittäjät ja korealaiset ovat saman katon alla. Uusittu peli aiotaan julkaista ensimmäisenä Koreassa.
Piiraisen mukaan peliä täytyy muuttaa ainakin siten, että siihen tuodaan mukaan naishahmo, joka voi olla esimerkiksi _Tomb Raiderin _Lara Croft -tyyppinen sankaritar.
– Yksi syy on kuulemma se, että naishahmo on pienempi kuin mieshahmo, eli siihen on vaikeampi osua. Kauniit naishahmot myös viehättävät monia aasialaisia miespelaajia, toteaa Piirainen.
Aasiassa, erityisesti Kiinassa, halutaan myös, että pelissä voi käyttää oikeaa rahaa eli ostaa sillä vaikkapa aseita tai näkyvyyttä. Niin sanottu _pay to win _-idea tyrmätään lännessä puolestaan täysin.
– Länsimaissa puhutaan, että silloin voitat maksamalla, ja se ei toimi täällä. Varsinkin Kiinassa se on hyväksyttyä ja siellä ihaillaan pelaajia, jotka pystyvät käyttämään pelissä rahaa.
Korealaisyhtiön tuella Critical OPS aiotaan julkaista Korean lisäksi Kiinassa, Japanissa, Intiassa ja useissa Kaakkois-Aasian maissa.
Peliala ei ole enää outolintu
Pelifirman luotsaamisen lisäksi Veli-Pekka Piirainen toimii myös Kajaanin ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn lehtorina. Koko pelikoulutus on hänen ansiotaan, sillä kymmenisen vuotta sitten Piirainen suunnitteli osana opettajan opintojaan pelialan koulutusohjelman. Tuolloin se oli outolintu, jota ei otettu vakavasti.
Pitkään on uskottu omaan tekemiseen ja nyt se on sitten palkittu.
Veli-Pekka Piirainen
– Sitä pidettiin lasten leikkinä. Joskus yleisöosastolla oli kirjoitus, että Kajaanin ammattikorkeakoulussa keskitytään lauluun ja leikkiin, mies muistelee.
Nykyään pelialan koulutus on KAMK:in suosituin koulutusohjelma ja suosituin pelialan koulutus koko Suomessa. Piirainen on tyytyväinen, että kymmenessä vuodessa on päästy pitkälle ja suurin kiitos kuuluu Kajaanin ammattikorkeakoululle.
– Ilman Kajaanin ammattikorkeakoulun pelialan koulutusta täällä ei olisi yhtään pelifirmaa tai osaajia. Myös Kainuun ELY-keskus ja Kainuun Etu ovat olleet yritysten apuna, kiittelee Piirainen.