Suomalaisten luottamus yrityksiin on heikentynyt, ilmenee T-Median tuoreesta Luottamus & Maine -tutkimuksesta. Luottamus yrityksiä kohtaan on laskenut viimeisen neljän vuoden aikana, kun yritykset ovat kamppailleet vastuullisuuden ja avoimuuden vaatimusten kanssa.
– Kansan arvojen ja yritysten toiminnan välinen juopa on kasvanut, kyse ei ole vain tuoreista Nokian Renkaita, Carunaa, Nordeaa tai Volkswagenia koskeneista mainekriiseistä. Ilmiötä voi kuvailla huolestuttavaksi, toteaa T-Media Relationsin toimitusjohtaja Jirimiko Oranen.
Heikoiten mainevertailussa pärjäsi tänäkin vuonna kaivosyhtiö Talvivaara, joka on löytynyt listan pohjalta jo neljänä vuotena peräkkäin. Talvivaaran jälkeen heikoimmat mainepisteet keräsi hinnankorotuksilla monet suututtanut sähköverkkoyhtiö Caruna.
Suomen maineikkaimman yrityksen titteli säilyi hissivalmistaja Koneella, joka on useana vuonna löytynyt listan kärjestä. Kakkos- ja kolmossijoille tänä vuonna nousivat peliyritys Supercell ja elintarvikeyritys Fazer.
Veronkiertosotkuissa ryvettynyt pankkikonserni Nordea putosi huonomaineisten listan kuudenneksi, kun taas finanssiryhmä OP nousi viidenneksi maineikkammaksi yritykseksi.
– OP on onnistunut välttämään Panama-kohun negatiiviset vaikutukset, saanut nostetta kotimaisuudestaan ja osuustoiminnastaan sekä pystynyt osoittamaan uudistumiskykyä laajentumalla uusille aloille, kertoo T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikka.
T-Median Luottamus & Maine -tutkimus perustuu yli 18 000 yritysarvioon.