Hyppää sisältöön

Taideväärennökset paljastuvat tieteellä

Jyväskylästä löytyy Pohjoismaiden ainoa yritys, joka tutkii taideteosten aitoutta ja alkuperää. Toukokuussa perustettu yritys pohjaa yliopiston eri alojen yhteistyöhön.

Väärennökset Andy Warholin ja Joan Mirón teoksista.
Antti Seppälä

Taideasiantuntija Pauliina Laitinen-Laihon mukaan joka kuudes taideteos on väärennös, ja väärennösten markkinat ovat valtavat. Keskusrikospoliisi tutkii parasta aikaa väärennösvyyhtiä, jonka arvoksi on arvioitu vähintään 15 miljoonaa euroa.

Väärennöksiä tehdään monin tavoin, yksinkertaisimmillaan vaihtamalla halvalla ostettuun tauluun tekijäksi kallis nimi. Huippuväärennökset ovat teknisesti erittäin taitavien tekijöiden tietyn taiteilijan tyylillä tekemiä. Niitä ei välttämättä asiantuntijankaan silmä erota aidosta.

Silloin tulee apuun tiede.

Jyväskyläläinen Recenart tutkii taideteosten aitoutta ja alkuperää monen tieteenalan salapoliisityönä.

– Yhdistämme taidehistorian, fysiikan ja kemian menetelmiä, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Tiina Koivulahti.

Tutkimuksessa taideteokseen ei välttämättä tarvitse koskea lainkaan. Esimerkiksi pigmenttejä ei väriaineita voidaan tutkia röntegenfluorisenssispektrometrillä, joka kertoo väriaineiden alkuainekoostumuksen. Sen perusteella taas voi päätellä miltä ajalta teos on.

Infrapunalla taas päästään maalauksen pinnan alle. Maalauksen alta voi paljastua toinen teos, joka saattaa kertoa tekijästä tai jolla saattaa olla taidehistoriallista merkitystä.

– Olemme löytäneet montakin teosta toisen alta. Osassa teoksista taas on tullut näkyviin paljonkin tekovaiheen muutoksia, Koivulahti sanoo.

Markkinoiden kartoittaminen toikin asiakkaita

Recenartin hyödyntävät muun muassa vakuutusyhtiöt ja pankit, mutta myös yksityiset taiteen keräilijät.

– Ensimmäinen asiakkaamme oli Singaporesta. Olemme tehneet työtä myös eri puolilla Eurooppaa, Koivulahti kertoo.

Jyväskyläläinen sijoittaja Seppo Sneck uskoo Recenartiin. Hän on sijoittanut yhtiöön rahojaan, ja on myös sen hallituksen puheenjohtaja.

– Porukan innostuneisuus on tarttuvaa, ja heillä on huikeat markkinamahdollisuudet, kilpailua ei juuri ole. Jyväskylässä on myös yhtiön tekemisen vaatima vahva tieteellinen ekosysteemi. Tietenkin odotan yhtiöstä tuottoa tulevaisuudessa, sanoo Sneck.

Recenart ponnistaakin yliopistosta ja Tekesin tutkimusprojektista. Projekti varmisti sen, että markkinat ovat olemassa. Samalla kehitettiin yritykselle toimiva palvelukonsepti.

– Me teimme markkinatutkimusta muun muassa kiertämällä taidemessuja ja ottamalla laajasti kontakteja. Vastaanotto oli erittäin hyvä, ja näiden yhteydenottojemme kautta se ensimmäinen asiakkaammekin tuli, Koivulahti sanoo.

Suosittelemme sinulle