Kanelia kainaloon, Tatu ja Patu -elokuvassa pukki joutuu joulukuusen sijaan koristeltavaksi. Tällaisia hullunkurisuuksia nähdään Aino Havukaisen ja Sami Toivosen kirjaan perustuvassa elokuvassa runsaasti. Vauhdikkaassa elokuvassa vitsaillaan hyväntuulisesti myös esimerkiksi nykytaiteen ja kännyköihin liimautuneiden ihmisten kustannuksella.
– Se on sivistynyttä pöljäilyä, ennemmin kuin hulluttelua ja anarkiaa, summaa toista pääosaa esittävä Riku Nieminen.
Outolasta kotoisin olevat, keksinnöistä innostuneet samannäköiset veljekset saapuvat viettämään joulua ystävänsä Veeran kanssa. Tatu ja Patu touhuavat elokuvassa minkä ehtivät. Pääosanesittäjillä Antti Holmalla ja Riku Niemisellä meinasi karata mopo käsistä elokuvan alkukahinoissa.
– Kirjoissa hahmojen energian skaala on tosi iso. Balanssin löytäminen oli haastavaa. Ensimmäisenä kuvauspäivänä kuvasimme keskustassa ihmisten ympäröimänä ja kesäteatterienergiat puskivat päälle. Ohjaaja Rike Jokela tuli sanomaan, että vähän voisi tiputtaa vauhtia. Riken ilmeestä näki kauhun, heittää Nieminen.
Riku Nieminen oppi omat maneerinsa
Nieminen ja Holma tekivät työtään pitkälti symbioosissa. Hahmot näyttävät pitkälti samalta, kulkevat yhteisessä rytmissä ja ilmeilevät peilinä toisilleen.
– Antti katsoi enemmän minua. Hänen näyttelemäänsä Tatua vietiin enemmän viisastelijan suuntaan. Minun näyttelemäni Patu menee enemmän pää kolmantena jalkana tilanteisiin. Opin itsestäni aika paljon uutta, kun Antti toisti kaikkia maneereitani maskibussissakin, kertoo Nieminen.
Kanelia kainaloon, Tatu ja Patu on hyvin tässä ajassa kiinni oleva elokuva, jonka näppärät kielelliset leikittelyt ja hullunkurisuudet viihdyttävät myös aikuisempaa yleisöä. Elokuva kuvaa Tatun ja Patun ystävän Veeran ja hänen vanhempiensa kautta myös ihan perinteistä perhejoulua piparinpaistoineen.
Elokuvassa nähdään kirjojen tapaan Veeran äidit.
– Kesti ehkä minuutin keskustella siitä, että laitetaanko Veeralle äidit vanhemmiksi. Sitten se jo unohtui. Jossain vaiheessa herättiin siihen, että ehkä tästä voi nousta joku juttu. Kaikki ovat kuitenkin ottaneet sen itsestään selvänä. Vain joitain soraääniä on kuultu. Mutta tärkeää on tavallinen perhe, eivät sukupuolet, Havukainen sanoo.
Kirjailijat vahvasti mukana elokuvassa
Aino Havukainen käsikirjoitti Rike Jokelan ohjaaman elokuvan itse. Kirjailijoille oli aina ollut selvää, että he olisivat jotenkin itse mukana, jos Tatusta ja Patusta tehtäisiin elokuva.
– Vuosien varrella on meitä on lähestytty usein, mutta niistä ideoista puuttuivat meidän tuntemamme hahmot. Halusimme olla myös itse mukana. Ei meidän olisi tarvinnut näin isostikaan olla elokuvantekemisessö, mutta niin tässä kävi. Mutta sain onneksi isoja apuja draaman kaareen, sanoo Havukainen.