Pääkaupunki Riikan ympäristössä ajetut 14 erikoiskoetta Kalle Rovanperä ja kartturi Risto Pietiläinen voittivat ylivoimaisesti. Päätösosakilpailun puuppolalainen voitti 1,27 minuutin erolla toiseksi tulleeseen Janis Vorobjovsiin. Janis, 47, sijoittui sarjassa myös toiseksi.
Rovanperän nimiin meni peräti viisi sarjan kahdeksasta osakilpailusta. Sunnuntaina iltapäivästä hymy oli herkässä nuoren miehen suupielissä. Mestari poseerasi lukuisissa valokuvissa kartanlukija Risto Pietiläisen kanssa, ja antoi lausuntoja medialle.
Kesällä sitten laskin, että voimme yltää mestareiksi.
Kalle Rovanperä
– Mahtavaltahan tämä tuntuu. Tammikuussa kun aloitimme sarjan, niin ei ollut oikein minkäänlaista käsitystä muiden vauhdista. Kesällä sitten laskin, että voimme yltää mestareiksi, Rovanperä myhäili.
Ensimmäinen kausi vahvalla nelivedolla
Nuorukainen ajoi koko kauden rallin MM-sarjassakin kilpailleen Toni Gardemeisterin –tiimin 300-hevosvoimaisella nelivetoisella Skoda Fabia R5:llä. Neliveto oli Kallelle uusi tuttavuus kauden alussa.
– Ei siinä nelivedossa oikeastaan mitään vaikeaa sitten ollut. Suorat ajolinjat sillä täytyy pitää, niin hyvin menee. Tämäkin oli meille ongelmaton kilpailu. Kaikki sujui hienosti, kiteyttää Rovanperä.
Kalle Rovanperä menestyi Latviassa jo viime vuonna. Rovanperä voitti vuosi sitten Citroenilla Latvian rallimestaruuden kaksivetoisten autojen avoimessa R2-luokassa. Kallen kartturina toimiva Risto Pietiläinen toimi aikoinaan myös pitkän WRC-ralliuran ajaneen Harri Rovanperän kartturina. Isä-Harri toimii nyt poikansa taustajoukoissa.
Rovanperä aloitti ralliuransa Latviassa, koska siellä ei rallikisoissa vaadita kuljettajilta ajokorttia. Siirtymätaipaleet yleisillä teillä on ajanut kakkoskuski Risto Pietiläinen.
Heti ensimmäisessä rallissa Rovanperä voitti kaikki kahdeksan erikoiskoetta ja nokitti toiseksi tullutta Ralfs Sirmacisia yli minuutin ja 10 sekuntia.
Kalle voitti myös tammikuun lopussa ajetun Sarma-rallin hurjalla loppukirillä. Toisella erikoiskokeella hän jäi kärjestä yli minuutin ohjaustehostimen rikkoonnuttua. Lopulta Kalle voitti yhdeksän erikoiskoetta kymmenestä ja oli kokonaiskisan voittaja 20 sekuntia Latvian Raimonds Kisielsiä nopeampana.
Kesän ralleissa irtosi kakkossijoja
Touko-kesäkuun kolmessa rallissa Kalle Rovanperä kaasutteli kaikissa toiseksi 9-14 sekuntia voittajalle hävinneenä. Kurzeme-rallissa Kalle pinnisteli toiseksi, vaikka autoon tuli akselirikko ja takapyörien veto katosi. Toukokuun toisessa kisassa Talsi-Rallissa ja kesäkuun Zemaitija-rallissa Rovanperä sijoittui edelleen toiseksi.
Elokuussa Rovanperä palasi voittoputkeen Tallinna-rallissa Virossa. Voittomarginaali oli minuutti ja 18 sekuntia. Toiseksi viimeisessä osakilpailussa Liepaja-rallissa syyskuussa Rovanperä kaasutteli toiseksi. Ohjaustehostimen kadottanut Rovanperä hävisi 24 sekuntia Ralf Sirmacisille.
Etenkin asfalttia on päästävä kokeilemaan.
Harri Rovanperä
Ennen tämän viikon lopun viimeistä osakilpailua Kalle johti sarjaa 20 pisteellä. Tänään ropisi 28 pistettä lisää ja Rovanperä voitti Latvia-sarjan selvästi.
Myös kaudella 2017 Rovanperä jatkaa Latvian rallisarjassa kilpailemista. Kallen isä Harri paljastaa, että lisäksi on tavoitteena ajaa yksittäisiä muita kisoja.
– Eri maissa on erilaiset tiet ja etenkin asfalttia on päästävä kokeilemaan, kertoo Harri Rovanperä.
Ensi vuonna rallin MM-sarjaan palaava Toyota on myös ”korvamerkinnyt” nuoren vauhtikallen. Rovanperä on jo pari kertaa testannut Tommi Mäkisen johtaman rallitallin Toyota Yaris WRC-versiota.