– Mukavaa, kun ei ole pelkkää istumista tarjolla. Mutta ulkona meillä on liian vähän tilaa, harmittelee pingistä sisällä mätkivä yhdeksäsluokkalainen Valtteri Piironen.
Lyseon peruskoulu on yli neljänsadan yläkoululaisen opinahjo Joensuun keskustassa. Kaupunkikoulun ongelmana on pieni tontti, jossa onnistuu vain koripallon pelaaminen pienimuotoisesti. Mutta onneksi koulu on sisältä modernin avara, mikä mahdollistaa monipuoliset välitunnit sisällä.
Ulkona meillä on liian vähän tilaa.
Valtteri Piironen
Välituntisin oppilaiden käytössä on pingispöytä, mukavia istuskelupaikkoja ja uudenlaisia tasapainotuoleja.
– Yhtä luokkatilaa olemme suunnitelleet rentoutumisalueeksi, jossa voisi olla vaikka mindfulnessia, kertoo rehtori Anna Renko.
Valtteria hieman kummastuttaa ajatus mindfulnessista ja joogasta.
– Ei tarvita mitään semmoisia tyttöjen juttuja kyllä. Lisää vain vaikka pingispöytiä.
Koulutarkastaja haluaa nuoret suunnittelemaan
Virikkeetön ympäristö aiheuttaa helposti rauhattomuutta oppilaissa. Viranomainen patistaa kouluja satsaamaan liikunnallisuuteen oppitunneilla sekä välitunneilla – niin ulkona kuin sisällä.
Uusi opetussuunnitelma tähtää valtakunnallisesti liikkuvaan koulupäivään, muistuttaa opetustoimen ylitarkastaja Kari Lehtola Itä-Suomen aluehallintovirastosta.
– Enää ei riitä betonipiha, jossa hypitään tasajalkaa. Istuvat oppitunnit saisivat jäädä historiaan, koska käytettävissä on myös lähiluonto. Oppilaiden kanssa yhteistyössä voidaan perustaa peli- ja liikuntapisteitä välitunneiksi, vinkkaa Lehtola.
Takana ovat ne ajat, jolloin lymyilevät yläkoululaiset ajettiin ulos vaikka väkisin.