Länsimetro-yhtiö vaihtaa toimitusjohtajaa.
Uudeksi toimitusjohtajaksi nimitetään rakennusinsinööri Ville Saksi, kertoo Länsimetro tiedotteessaan (siirryt toiseen palveluun). Hän aloittaa tehtävässään välittömästi.
Saksi toimi aiemmin radanrakentaja VR Trackin toimitusjohtajana, mutta irtisanoutui työstään syyskuussa.
Saksi sanoo viestipalvelu Twitterissä, että edessä on uusi innostava matka, jolla on merkittävä vaikutus ihmisten sujuvaan arkeen:
Ylen haastattelussa Ville Saksi kuvailee metrohanketta yhteiskunnallisesti tärkeäksi ja lupaa siihen lisää avoimuutta tulevaisuudessa.
Kustannukset nousevat, uusi arvio liki 1,2 miljardia
Myös Länsimetro-hankkeen kokonaiskustannukset nousevat, yhtiö tiedottaa. Yhtiön mukaan kokonaiskustannusarvio on nyt 1 186 miljoonaa euroa.
Rakentamisen kustannukset nousevat 1 154 miljoonaan euroon, aiemman 1 088 miljoonan sijaan.
Länsimetro kertoo tarvitsevansa yhteensä 104 miljoonan euron korotuksen lainatakaukseen Espoon ja Helsingin kaupungeilta. Ennustetta ovat nostaneet muun muassa yksikkömäärien kasvu ja rakentamisen ennakoitua pidempi aika, tiedotteessa todetaan. Uudessa kustannusennusteessa on huomioitu myös varaosatarpeita ja ennen liikenteen alkamista tarvittavia kiinteistöpalveluita.
Lopulliset kustannukset selviävät, kun rakentaminen päättyy, Länsimetro sanoo.
"Nyt on uuden toimitusjohtajan aika"
Minkä takia Länsimetro vaihtaa toimitusjohtajaa juuri nyt?
– Hallitus arvioi joka kokouksessa yhtiön johdon asemaa. Nyt katsottiin, että kun tämä kustannusylitys tuli esiin, tarvitaan tässä kohtaa rytminvaihdos, muotoilee Länsimetron hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo.
Saiko toimitusjohtaja Matti Kokkinen potkut?
– Arvioimme tällä tavalla, että nyt on uuden toimitusjohtajan aika, Isotalo sanoo. Hänen mukaansa kyse on kokonaisarviosta, ei yksittäisestä seikasta.
Jääkö Kokkinen jossain muodossa yhtiöön?
– Siitä vielä neuvotellaan. Mitään päätöksiä ei ole.
Yle ei ole tavoittanut Länsimetron entistä toimitusjohtajaa Matti Kokkista kommentoimaan asiaa.
Esitys etenee Espoon ja Helsingin valtuustoihin
Länsimetron kokonaiskustannukset ovat nousemassa siis kymmenillä miljoonilla euroilla. Isotalo kertoo, että kokonaiskustannuksia on tarkistettu syksyn aikana.
– Meillä rupeaa olemaan nämä urakat siinä vaiheessa, että yksikkömäärät tarkentuvat. Lisäksi on laajuusmuutoksia, jotka ovat johtuneet muun muassa viranomaismääräyksistä; on ollut niihin liittyvää määrälisäystä. Myös rakentamisen aika on sellainen, joka tekee osasyynsä kustannusnousuun.
Isotalo toteaa, että kyseessä on Länsimetro-yhtiön esitys kustannusarviosta ja se menee Espoon ja Helsingin valtuustojen päätettäväksi.
– Sillä tavalla poliitikot pääsevät sanomaan, mitä mieltä ovat. Metro ei yksinään näitä kustannuksia päätä.
Länsimetro: Aikataulu selviää pian
Länsimetron avautumisen aikataulua arvioidaan, kun niin sanottu yhteiskoekäyttö on saatu päätökseen kolmella asemalla: Aalto-yliopistolla, Tapiolassa ja Keilaniemessä. Niistä Aalto-yliopiston yhteiskoekäyttö on valmis ja kahden muun käynnistymässä.
Länsimetro ennakoi, että uutta kerrottavaa on marras-joulukuun vaihteessa.
– Arvioimme metron käynnistymisajankohtaa sitten, Olli Isotalo summaa.
Espoon ja Helsingin kaupunginvaltuutetut ovat kiukuissaan Länsimetron kustannusarvion ylittymisestä. Tiedottaminen on ollut suurin ongelma koko hankkeen ajan, sanoo esimerkiksi Espoon valtuuston puheenjohtaja Maria Guzenina (sd.).