Vapaa-ajalla sosiaalisessa mediassa tapahtuneiden oppilaiden välisten kärhämien selvittelystä on tullut joissakin tapauksissa isokin työtaakka, kertovat Yle Uutisten kyselyyn vastanneet alakoulujen rehtorit.
Kysyimme koko maan alakouluilta koululaisten kännykänkäyttöön liittyvistä lieveilmiöistä. Vapaa-ajalla somessa tapahtuvan kiusaamisen ja riitelyn selvittelystä koulussa kertoi silmiinpistävän moni vastaaja.
"Opettajien ja rehtorien aika menee paljolti erilaisten selvitysten parissa, miten oppilaat kiusaavat toinen toisiaan tai käyttäytyvät sopimattomasti toisiaan kohtaan sosiaalisessa mediassa." -rehtori, Pohjanmaa
Varsinaissuomalaisen koulun rehtori kuvasi vapaa-ajalla tapahtuneiden WhatsApp-kiusaamistapausten selvittelyn olevan viikoittainen ilmiö pienemmässäkin koulussa. Se heijastuu luokassa työrauhaan ja oppilaiden vointiin.
"Pukuhuoneissa on kuvattu kavereita ja jaettu materiaalia eteenpäin, näiden tapahtumien jälkeen oppilaat eivät enää saa ottaa kännykkää pukeutumistiloihin vaan ne jätetään turvalliseen tilaan luokkaan." -rehtori, Varsinais-Suomi
"Vapaa-ajalla sosiaalisessa mediassa kiistojen selvittely jatkuu ja riidat pahenevat eikä opettaja saa aina ajoissa tietää niistä." -opettaja, Keski-Suomi
"Vanhemmat riitaantuvat helposti"
Vanhemmat toivovat koulun vetävän rajoja kännykänkäyttöön. Osa vastaajista koki vanhempien vaativan koululta entistä suurempaa roolia kännykkäkysymyksessä.
"Vanhemmat riitaantuvat keskenään todella helposti pienistäkin oppilaiden keskinäisistä kahnauksista. Huoltajat toivovat aiempaa enemmän, että koulu selvittää iltaisin ja viikonloppuisin sattuneita riitoja." -rehtori, Pohjanmaa
"Some aiheuttaa ongelmia vapaa-ajalla ja pulmat siirtyvät luokkiin, jolloin niitä käsitellään, vaikka vastuu on kodilla." -rehtori, Päijät-Häme
Yle Uutiset kertoi torstaina siitä, miten kouluissa rajoitetaan lasten kännykänkäyttöä tiukemmin kuin Opetushallitus on ohjeistanut. Osasyy koulujen ankaraan linjaan ovat ikävät lieveilmiöt.
Koulupäivän aikana häiriöitä on aiheuttanut etenkin kuvaaminen. Sen vuoksi sitä onkin rajoitettu vastausten perusteella monessa koulussa. Eräässä koulussa pukuhuoneet on julistettu kännykkäkieltoon sen jälkeen kun alakoululaiset ovat levittäneet kuvamateriaalia toisistaan eteenpäin.
Yksi rehtoreista puolestaan peräsi lakiin ehdotonta kieltoa kuvata kännyköillä koulussa "opettajien toimintaa ynnä muuta ikävää".
"Suurin osa käyttää hyvin. Nuorilla voi kuitenkin mennä sopivaisuuden rajat yli. Peliriippuvaisia ja sosiaalisia riippuvaisia oppilaita on ikävä kyllä." -opettaja, Kanta-Häme
"Koulu on työpaikka ja siellä ei pelata"
Yksi rehtoreista sanoi suoraan pitävänsä Opetushallituksen ohjeistusta ongelmallisena. Osa vastaajista kiitti kännyköiden täyskiellon tuoneen työrauhaa. Yksi opettajista kertoi osan oppilaista liikkuvan vähemmän, jos kännykän käyttö sallitaan rajoituksetta esimerkiksi välitunneilla. Toinen totesi oppilaiden tulleen aiempaa lyhytjännitteisemmäksi.
"Olemme uusineet järjestyssäännöt yhteistyössä oppilaiden ja huoltajien kanssa ja kännykän käyttöön on tullut rajoitusta. Koulu on työpaikka ja siellä ei pelata tai kuunnella musiikkia kännykästä." -rehtori, Lappi
"Varmasti aiheuttaisi kaikkia [lieveilmiöitä], jos kännykät sallittaisiin käyttöön opetuskäytön ulkopuolella." -opettaja, Pohjois-Karjala
Oppilaiden kännykänkäyttö ei tietenkään ole pelkästään huono asia. Kännyköiden – ja oppilaiden mobiiliosaamisen hyödyntämisestä opetuskäytössä Yle Uutiset on kirjoittanut viimeksi joulukuussa. Tässä kyselyssä alakoulujen opettajia ja rehtoreita ja pyydettiin kertomaan tietyistä kännykkään liittyvistä lieveilmiöistä ja avaamaan niitä avoimissa vastauksissa.
Yle Uutiset toteutti kyselyn alakoulujen opettajille ja rehtoreille 23.11.-2.12.2016 yhteistyössä Suomen Rehtorit ry:n ja OAJ:n kanssa. Kyselyyn vastasi 185 rehtoria ja 211 opettajaa. Kyselyä ei tehty yläkouluihin, koska osa kysymyksistä koski alakoulujen uutta opetussuunnitelmaa. Samalla kouluilta kysyttiin muun muassa kännyköiden käytöstä.