Turun Logomon alueen uudet liikennejärjestelyt valmistuvat vuonna 2020.
Tällä hetkellä rakennetaan Logomon alueella lähinnä rataa kulkevaa katua. Myös pieni pätkä Köydenpunojankatua on valmistunut.
– Sen jälkeen rakentaminen keskittyy Logomon sillan rakentamiseen, kertoo Turun kiinteistöliikelaitoksen infrapalvelujen johtaja Tapio Siirto.
Sillan rakentamisurakka on tarkoitus kilpailuttaa kesään mennessä. Rakentamisen on määrä alkaa syksyllä ja sillan kaavaillaan olevan valmis vuoden 2018 loppuun mennessä.
Köydenpunojankadusta sujuvampi ja turvallisempi
Yksi suurimmista urakoista on Köydenpunojankadun madaltaminen. Mäestä louhitaan monta kuutiota kalliota. Rakennustöiden viimeisessä vaiheessa Köydenpunojankadun liikenne ohjataan Pohjolan sillan alle.
– Tavoitteena on saada Köydenpunojankadun liikenteestä sujuvampaa ja turvallisempaa. Kadulle tehdään hyvät jalankulku- ja pyöräväylät, kertoo Tapio Siirto.
Köydenpunojankadun ja Logomon risteys on ollut tapahtumien aikaan ruuhkainen, mutta uusien liikennejärjestelyjen toivotaan tuovan siihenkin parannusta. Vanhan risteyksen lisäksi Logomon liikennettä palvelee läheltä rataa kulkeva, Pohjolan sillalle johtava katu.
Fabriikki rakentuu pikkuhiljaa
Samanaikaisesti liikenne- ja katumuutostöiden kanssa YIT rakentaa alueelle Fabriikin asuinaluetta. Rakennustöiden ensimmäinen vaihe käynnistyi vuonna 2016. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan kuusi kerrostaloa Logomon viereen, radan varrelle. Toisessa vaiheessa kerrostaloja rakennetaan jo rakennettujen talojen viereen, pois radasta päin, lähemmäs Köydenpunojankatua.
Kolmannessa vaiheessa rakennetaan Köydenpunojankatuun rajautuva kortteli. Asuntojen kokonaismäärä tulee olemaan noin 1 000–1 200 kappaletta. Asuintaloja tulee kaikkiaan noin 30.