1. Auton ostaminen halpenee rajusti
Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) esittää, että liikenteen veroja alennetaan 1,6 miljardia euroa.
Selvityksen mukaan auton ostamisen yhteydessä maksettava autovero poistettaisiin kokonaan. Kyseessä olisi valtava muutos, sillä autoveroa kerätään tänä vuonna arviolta 853 miljoonaa euroa.
Selvitys esittää myös, että tieliikenteen toista keskeistä veroa, ajoneuvoveron perusveroa, lasketaan 547 miljoonalla eurolla.
Näiden ohella LVM esittää myös polttoaineveron laskemista noin 200 miljoonalla eurolla.
Liikenneverkkoyhtiön tulee olla valtion budjetin kannalta neutraali muutos, joten autoverojen laskun vastapainoksi liikenneverkkoyhtiö perisi asiakkailta tienkäyttöoikeuteen perustuvia maksuja.
2. Tiemaksu perustuisi aluksi aikaan
Liikenne- ja viestintäministeriön selvitys esittää, että liikenneverkkoyhtiö myisi vuoden 2018 alusta lähtien kuluttajille aikaan perustuvaa tienkäyttöoikeutta.
Kiinteä maksu voisi tarkoittaa esimerkiksi viikko-, kuukausi- tai vuosimaksua. Esityksen mukaan vuosimaksu olisi toiminnan alkuvaiheessa keskimäärin 539 euroa. Maksu porrastettaisiin auton hiilidioksidipäästöjen perusteella.
Tämänkaltainen maksujärjestelmä ei edellytä kohua herättänyttä ajoneuvon paikantamista. Selvityksessä todetaan, että asiakasmaksut kerätään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Selvitys esittää, että liikenneverkkoyhtiö toimisi alkuvaiheessa vähittäismyyjänä yksityisten palveluoperaattoreiden rinnalla.
3. Kilometripohjainen hinnoittelu mahdollinen myöhemmin
Esitys jättää kuitenkin myös portin auki kilometripohjaisille maksuille. Selvityksessä todetaan, että myöhemmässä vaiheessa palveluoperaattorit voisivat tarjota asiakkaille myös kilometripohjaisia paketteja.
Tämä voitaisiin toteuttaa sitten, kun alalle on syntynyt riittävästi kilpailua.
Ajoneuvon paikantaminen vaatisi kuitenkin aina kuluttajan suostumuksen.
4. Muutos kireällä aikataululla
Esityksen mukaan Liikenneviraston hallinnoima tieverkko siirtyisi uuteen liikenneverkkoyhtiöön jo vuoden 2018 alusta.
Rata- ja vesiväylien osalta tavoitteena on, että ne siirtyisivät liikenneverkkoyhtiöön vuoden 2019 alusta. Selvitystyö tämän osalta kuitenkin jatkuu.
Liikenneministeri Anne Bernerin on määrä esitellä selvitys huomenna torstaina. Sen jälkeen esitys lähtee lausuntokierrokselle.
Keskeiset poliittiset päätökset on määrä tehdä huhtikuussa kehysriihen yhteydessä. Näin tarvittavat lakimuutokset tulisivat eduskuntaan syyskuussa 2017.
Tilaisuus, jossa ministeri Anne Berner esittelee selvityksen, näytetään huomenna torstaina suorana Ylen sivuilla ja Yle Areenassa klo 10.30.