Jutta Jantunen iloitsee 15 tuotteen kilpailutuksen voittamisesta uuteen, vuoden 2017 äitiyspakkaukseen. Toistakymmentä vaatemallia, unilelu ja esimerkiksi kondomit tulevat hänen pienyritykseltään Jutta Productilta, joka valmistaa ja maahantuo lastenvaatteita ja -tarvikkeita.
Uudessa pakkauksessa on kaikkiaan 53 vaatetta tai tavaraa syntyvää vauvaa varten. Kela ei anna suomalaisille tarjouspyynnöille kilpailuetua valitessaan äitiyspakkaustuotteita. Kela rajaa tarjouskilpailun kuitenkin EU-maihin.
Kela itse ei julkista valmistajia. Kuitenkin kriteerit ovat kaikille yrittäjille selvät: tarjoukset kokonaispisteytetään niin, että puolet ratkaisee hinta ja puolet tuotteen laatu. Laatupisteitä saa esimerkiksi esteettisyydestä, toiminnallisuudesta ja ompelusta.
Kela tarjouspyynnössä mainitsi, että toivoo kirkkaita värejä. Se sopi meille.
Jutta Jantunen
Arkkitehti- ja diplomi-insinööritaustainen Jantunen pitää etunaan sitä, että hän suunnittelee tuotteet varta vasten äitiyspakkausta ajatellen. Kelan nyt valitsemissa vauvanvaatteissa silmiinpistävää on paljon muuttunut värimaailma. Vanha pakkaus sai "poikamaisista" sävyistä jonkin verran palautetta.
– Aikaisempina vuosina Kela ei ole esittänyt ollenkaan toiveita värimaailmasta, mutta käytännössä valituksi tuli muita värisävyjä kuin sininen tai punainen. Tämä näkyi sitten yritysten tarjoamassa, Jantunen kertoo.
– Nyt Kela tarjouspyynnössä mainitsi, että toivoo kirkkaita värejä. Se sopi meille kivasti, kun niitä olemme muutenkin käyttäneet.
Jantusen värit ja suunnittelu poikivat Kelan arvioinnissa hänen mukaansa melkein täysiä laatupisteitä. Jutta Jantusen käsialaa ovat esimerkiksi sateenkaarenväriset bodyt. Hihakäänteiden ja nepparilistojen avulla yksi body voi palvella vauvaa 12 sentin pituuskasvun yli.
Koko ajan pitää tietyllä tavalla pitää hinta mielessä.
Jutta Jantunen
Jantusen äitiyspakkaustuotteet valmistetaan eri maissa, suurimmalta osin Kiinassa.
– Koko ajan pitää tietyllä tavalla pitää hinta mielessä. Jos kovin paljon kalliimpi tulee, silloin kilpailutusta ei pysty voittamaan, hän sanoo.
Esimerkiksi bodyä ei Jantunen hinnoittelisi missään nimessä yli neljän euron.
Suomalaiskeksintö äitiyspakkaus alkaa olla kuuma vientituote, kun ulkomaat ovat kiinnostuneet konseptista. Liikkeellä on viranomaisten lisäksi yrityksiä, jotka toivovat "baby boxista" bisnestä. Useana vuonna Suomen kilpailutukseen osallistunut Jutta Jantunen saa yhteydenottoja.
– Kyselyitä on paljon vaikka kuinka kummallisista maista, hän päivittelee.
Viime viikolla soittelivat Jantusen mukaan espanjalainen ja ruotsalainen yritys.