Robotit hävittävät työtä, mutta ilman automaatiota Uudessakaupungissa ei tehtäisi autoja.
Valmet-Automotive yllätti taas kertomalla tuhannen uuden työntekijän tarpeestaan. Yllätti, siinä mielessä, että tehtaan kerrotaan olevan Suomen suurin teollisuusrobottien keskittymä.
Automaatio on pitänyt tehtaan Härmän perukoilla kilpailukykyisenä. Siihen on tarvittu juuri niitä robotteja, joiden on kerrottu eri selvityksissä jyräävän surutta alleen työpaikkoja roppakaupalla.
Suomen teollisten työpaikkojen kato on hellittänyt. Työ- ja elinkeinoministeriön tutkimusjohtaja Heikki Räisänen uskoo, että määrä saattaa jopa kasvaa: Uudenkaupungin autotehdas, Äänekosken sellutehdas ja Turun telakka tuovat uutta työtä.
Ja vaikka teollisuustyön nousu ei olisikaan rakettimaista, sen vaikutus kertautuu: jokaisen teollisen työpaikan lasketaan tuovan useita palvelualan työpaikkoja.
Teollisuus tuntuu muutenkin tekevän paluuta länteen. Saksalainen Adidas alkaa valmistaa kenkiä taas Saksassa ja Yhdysvalloissa, vaikka se ehti jo siirtää tuotantonsa Kiinaan.
Konsulttiyhtiö Deloitten mukaan Yhdysvallat nousee taas maailman ykköseksi teollisuuden kilpailukykyvertailussa. Kyselyn mukaan Yhdysvallat on syrjäyttänyt Kiinan vuonna 2020.
Kiinan kustannushyöty ei ole enää tasolla, jolla se houkutteli lännen teollisuutta globalisaation huippukautena 2000-luvun alussa. Mutta tuotanto palailee länteen myös toisesta syystä: automaatio vähentää työn hinnan merkitystä ja nopeuttaa tuotantoketjuja.
Se on uusi suuntaus, josta Suomi voisi saada viipaleen muuallekin kuin Uuteenkaupunkiin. Ja vaikka monia hirvittäisi työpaikkojen puolesta, se vaatii teollisuuden tuotannon tehostamista ja automaatiota.
Ehkäpä Suomella voisi olla näillä eväillä mahdollisuudet nousta teollisuusmaiden kilpailukykylistalla 24. sijaa ylemmäs.
Lue myös: