Kuinka monta leijaa teoksessa on? Kuinka kauan yhden tekeminen kestää?
Näiltä kysymyksiltä yhdysvaltalainen nykytaiteilija Jacob Hashimoto (s. 1973) ei ole välttynyt viimeisten 20 vuoden aikana. Hänen läpikuultavia ja värikkäitä paperileijojaan voi tänä kesänä ihastella Jättiläisiä ja epävakaita tunnelmia -näyttelyssä Turussa.
Wäinö Aaltosen museo esittelee Hashimoton tuotantoa ensimmäistä kertaa näin laajasti Suomessa.
– Toin mukanani 70 000 leijaa, joista näyttelyssä käytetään liki 35 000. Ei niitä saisi oikeasti edes laskea, siitä tulee hulluksi, Jacob Hashimoto naurahtaa.
Installaatio rakentuu tilan ehdoilla
Taiteilija on innoissaan siitä, että Turussa nähtävät teokset ovat ensimmäistä kertaa esillä samassa näyttelyssä. Museon suurimmassa salissa yli kahdeksaan metriin kohoaa Gas Giant, jonka tuhannet bambusta ja riisipaperista tehdyt paperileijat väreilevät ilmavirran mukana.
– Gas Giantin kautta ymmärtää, miten 3D-tilat rakentuvat. Leijamaisten elementtien voi nähdä muuttuvan pikseleiksi, toteaa Hashimoto ja viittaa häntä inspiroivaan videopelien kinesteettiseen kuvamaailmaan.
Never Comes Tomorrow -teos on Wäinö Aaltosen museossa kaksi kertaa suurempana kuin aikaisemmin. Sen toinen torvimainen osa on kokonaan uusi, ja teos on rakentamisen aikana kasvanut kaikkiin suuntiin.
Nimissä viittauksia ilmastonmuutokseen
Hashimoto on taustaltaan taidemaalari. Installaatioiden ohella näyttelyssä on esillä myös piirustuksia, grafiikkaa ja reliefimäisiä seinäteoksia, joissa pienikokoiset leijaelementit kerrostuvat kuvakudoksiksi.
Jacob Hashimoton teosten nimet ovat monitulkintaisia. Niissä on paljon avaruusviittauksia. Taiteilijalle tärkeä teema on ilmastonmuutos ja sen näkyminen maisemassa.
Hashimotoa lämmittää, että erityisesti lapset rakastavat hänen töitään.
– Teokseni ovat demokraattisia. Eripituiset ihmiset kokevat ne eri tavoin.
"Suomalainen muotoilu maailman parhaimmistoa"
Jacob Hashimoton näyttelyä on rakennettu viimeisen kuukauden ajan. 20 hengen porukassa on työskennellyt sekä Hashimoton studiotiimi että Wäinö Aaltosen museon työntekijät.
Hashimoton teosten rakentamiseen ja ripustamiseen on tarvittu erityisen paljon kalastustarvikkeita.
– Onneksi olemme Turussa, koska telakan hitsaajat pystyivät valmistamaan nopeasti erilaisia komponentteja, jotka helpottivat kokoamista, Hashimoto kertoo.
Jacob Hashimoto rakastaa Suomea. Hän nostaa suomalaisen designin, ja erityisesti lasitaiteen, yhdeksi maailman parhaimmista.
– Suomen maalaus- ja veistosperinteet ovat omaa laatuaan muuhun maailmaan verrattuna.
Taiteilijan teosten tekniikka heijastelee hänen japanilaista sukutaustaansa. Muoto- ja värimaailmassa näkyy Hashimoton kunnioitus sotien jälkeiseen amerikkalaiseen abstraktiin taiteeseen. Hän mainitsee sankarikseen muun muassa taidemaalari Agnes Martinin, jonka iso näyttely oli viime syksynä esillä New Yorkin Guggenheimissa.
Turusta Jacob Hashimoto matkustaa Dubaihin. Syksyllä on luvassa näyttelyt Chicagossa ja Shanghaissa. Taiteilija on innoissaan ensi kesästä, jolloin hän suunnittelee kaksi uutta installaatiota New Yorkiin.
Jacob Hashimoton Jättiläisiä ja epävakaita tunnelmia -näyttely Turun Wäinö Aaltosen museossa 9.6.–24.9.