Hyppää sisältöön

Alennusmyynnit ylittämässä viime vuoden tason

Kylmässä on kaupan kannalta se hyvä puoli, että se houkuttelee sisätiloihin, Stockmannin myyntipäällikkö Tiina Elovaara sanoo.

Nainen alennusmyynnissä.
Kesän alennusmyynnit alkoivat tänä vuonna jo ennen juhannusta. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva
Tero Valtanen

Verkko-ostokset lisäävät suosiotaan, mutta väkeä virtaa myös tavarataloissa. Etenkin alennusmyynnit ovat sellaisia, joissa asiakkaat haluavat kosketella tavaroita ja penkoa myymälän laareja. Helsinkiläinen Jussi Linna sanoi etsivänsä rouvalle kosmetiikkaa.

– Ihan tultiin pyörähtämään, Jussin vaimo Maria Linna naurahtaa.

Kesän alennusmyynnit alkoivat tänä vuonna jo ennen juhannusta.

– Selvästi ovat aikaistuneet, mutta muutos ei ole tapahtunut tänä vuonna, vaan jo muutama vuosi sitten, Stockmannin myyntipäällikkö Tiina Elovaara sanoo.

Elovaaran mukaan syynä on muun muassa se, että ihmiset on saatava liikkeelle ennen kuin he vetäytyvät lomailemaan kesämökeille.

Aasialaisten määrä lisääntynyt, venäläisiäkin enemmän

Kolean kevään ja alkukesän myyntiä on vauhdittanut ulkomaisten turistien lisääntyminen. 

– Ehkä siinä kylmässä on kaupan kannalta se hyvä puoli, että se houkuttelee sisätiloihin, Elovaara summaa.

– Meillä on myymälä auki joka sunnuntai, ja kesällä se näkyy erityisesti turistikaupassa.

Elovaara sanoo, että esimerkiksi aasialaisten turistien määrä on lisääntynyt huomattavasti ja venäläisiäkin on taas selvästi viime vuosia enemmän. 

"Päästään myymään paksumpaa takkia, se nostaa kaupan tasoa"

Alennusmyyntien uskotaan ylittävän viime vuoden tason, mutta luvuista ei Elovaaran mukaan alalla vielä haluta puhua. Kesän alennusmyynnit ovat kaupan alalla merkittävimpiä sesonkeja tammialen lisäksi.

 – Vahvasti näyttää siltä, että ylletään viime vuoden tasolle ja ylikin, Elovaara sanoo.

–  Päästään myymään semmoisia tuotteita, mitä lämpimänä kesänä ei myydä, eli paksumpaa takkia. Se nostaa kaupan tasoa.

Suosittelemme sinulle