Kahden luksusristeilijän visiitistä Kotkassa tuli matkanjärjestäjille hikinen sessio, kun Kotkan ja Haminan seudulle jäikin tuplasti odotettua enemmän turisteja viettämään päivää.
– Olimme varautuneet siihen, että pystymme hoitamaan 2 500 matkailijaa sujuvasti satama-alueelta pois kahden tunnin sisällä. Kello yhdeksältä tuli tieto, että heitä onkin 4 500. Se vaati vähän logistisia järjestelyjä, kertoo risteilytoimintaa kehittävä asiantuntija Petra Cranston kehittämisyhtiö Cursorilta.
Risteilijät saapuivat satamaan kello kahdeksan aamulla, ja paikalle kertyi pitkiä jonoja. Varustamot olivat ennakkoon ilmoittaneet, että valtaosa turisteista jatkaisi Kotkasta pääkaupunkiseudulle. Monilla päätös Kotkan seudulle jäämisestä oli syntynyt matkan aikana.
– Varustamot myönsivät, että eivät itsekään tienneet todellista määrää. Emme mekään voi silloin ennakoida oikein. Varustamoissa oltiin kuitenkin tosi tyytyväisiä siihen, miten saimme purettua suman. Pieni kriisi kesti 45 minuuttia, Cranston toteaa.
Varustamot myönsivät, etteivät itsekään tienneet todellista määrää.
Petra Cranston
Kun tieto turistien suuresta määrästä tuli, heille ryhdyttiin järjestämään taksi- ja bussikuljetuksia. Cranstonin mukaan yhteistyö taksi- ja bussifirmojen kanssa toimi hyvin.
– Onneksi sieltä löytyi joustoa, ilman sitä emme olisi pystyneet hoitamaan tilannetta.
Pysäköintikieltoa ei noudatettu
Costa Mediterranea – toinen kaupungissa vierailleista risteilijöistä – saapuu seuraavan kerran Kotkaan ensi maanantaina. Silloin turisteja saapuu 2 700, ja Cranstonin mukaan siihen on nyt varauduttu.
– Nyt en enää odota varustamoilta mitään. Minulla on selkeä kuva, mihin varaudutaan. Todennäköisesti turistit käyttäytyvät samalla tavalla kuin ensimmäisellä kerralla.
Cranston toivoo, että paikalliset noudattaisivat keskustaan laitettuja liikennemerkkejä.
– Jos Kustaankadulla on pysäköintikielto, siellä ei saa olla autoja kun bussit tulevat. Ongelman laukaisi se, että sinne oli kuitenkin pysäköity autoja. En halua jatkossa joutua soittamaan pysäköinninvalvojille tai poliisille, että hinatkaa ne pois.
Toistakymmentä risteilyä ensi kesälle varattu
Kokonaisuutena risteilijöiden visiitti oli Kotkan ja Haminan seudulle menestys. Cranstonin mukaan turistit antoivat pelkästään hyvää palautetta.
– Kaikki olivat tosi tyytyväisiä, että löysivät Kotkan. Meillä oli hyvät vapaaehtoistyöntekijät ja kartat sekä apulaisia, jotka neuvoivat minne kannattaa mennä.
Cranston sanoo, että myös varustamot olivat tyytyväisiä alkuhässäkästä huolimatta.
– Molemmat varustamot luulivat, että Kotkassa käy jatkuvasti laivoja kun kaikki toimi niin hyvin.
En halua jatkossa joutua soittamaan pysäköinninvalvojille tai poliisille, että hinatkaa autot pois.
Petra Cranston
Tulevaisuuskin näyttää hyvältä. Ensi kesälle on varattu jo toistakymmentä risteilyä, joista osa on myös vahvistettu.
– Uskon, että saamme lisää vahvistettuja varauksia syksyllä. Se tarkoittaa 30 000 risteilyvierasta Kotkan-Haminan seudulle. Tällä määrällä olisi tarkoitus jatkaa niin, että risteilyjä olisi jatkossa 15-20 ja risteilyvieraita 20 000–30 000 kesässä.
Se, paljonko turistit jättivät seudulle rahaa, selviää keskiviikkona.
Harvinaista
Luksusristeilijöiden visiitti oli suunniteltu tarkoituksella Tall Ships Races -tapahtuman alle. Suurin osa purjelaivoista saapuu Kotkaan keskiviikkona.
Kotkan kokoiselle kaupungille loistoristeilijän, ja vieläpä kahden, pysähtyminen on poikkeuksellista. Suomen Varustamot ry:n mukaan pienemmistä kaupungeista vastaavaa tapahtuu ainoastaan Maarianhaminassa.
– Tämä on oikein hieno asia Kotkalle, sillä en ole vastaavasta aiemmin kuullut, sanoo Suomen Varustamot ry:n varatoimitusjohtaja Hans Ahlström.
Helsingissä loistoristeilijät ovat tavallinen näky. Myös Turussa niitä vierailee, mutta ei yhtä paljon kuin pääkaupungissa.