Tilastokeskus julkaisi torstaina Suomen talouden viime vuoden kasvuluvun: 1,9 prosenttia. Lukua oli hilattu peräti puoli prosenttiyksikköä ylöspäin maaliskuun arvioista. Tämänvuotiset kasvuennusteet ovat vielä komeampia.
Kasvua johtaa rakentaminen, mutta talouden kannalta erityisen piristävää on myös kotitalouksien kysynnän suotuisa kasvu. Se näkyy ulospäin monin tavoin.
1. Ravintoloiden terasseilla on tunkua
Kampin ostoskeskuksen takana skeittaustapahtuman musiikki jyrisee täysinäisille terasseille, joilla kesästä nauttivat asiakkaat siemailevat olutta ja kuohuviiniä.
Bierhuis Rotterdamin ravintolapäällikkö Markus Salomäki ei oikein ehtisi juttelemaan mukavia, koska janoiset asiakkaat vaativat palvelua. Lopulta kommentti kuitenkin irtoaa:
– Kyllä tässä jo vähän aikaa on ollut merkkejä siitä, että parempaan suuntaan ollaan menossa. Ympäri vuoden oikeastaan on ollut piristystä kaupankäynnissä. Tuntuu siltä, että ihmisillä on jo enemmän uskallusta käyttää rahaa ravintolapalveluihin.
2. Kesälomamatkat on myyty loppuun
Kuluva kesä on säiltään monen mielestä sujunut kehnosti. Kylmä ja sateinen sää lisäävät lomalaisten halukkuutta matkustaa ulkomaille.
Matkustusintoon vaikuttaa olennaisesti myös taloustilanne. Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimuspäällikkö Anu Raijas sanoo, että erityisesti "hemmottelukulutus” lisääntyy, kun talouden viisarit näyttävät ylöspäin:
– Ihmiset käyttävät rahaa sellaiseen, josta yleensä tingitään, kun talouden ajat ovat huonommat. Eli käydään ulkona syömässä ja matkustetaan.
Lontoossa asuva Teemu Laulainen sanoo matkustavansa hyvin paljon, ja vieläpä enemmän kuin vuosi–kaksi sitten.
– Suurimmat kulueräni menevät ehkä matkoihin ja vastaaviin elämyspalveluihin.
3. Naapuri vaihtaa uuteen autoon
Kilpailu- ja kuluttajaviraston Anu Raijas kertoo, että lähes kaikilla vähittäiskaupan aloilla menee paremmin kuin pitkään aikaan. Poikkeuksena säännöstä ovat jotkut ylelliset tuotteet, kuten veneet, korut ja kellot.
– Niiden kohdalla kehitys on jo pitkää ollut kivuliasta, ja näyttäisi, että tämä tulee jatkumaan. Mutta nämä ovat tuotteita, jotka koskevat vain pientä ryhmää asiakkaista.
Myös vaatekaupalla sujuu kehnosti, mutta se johtuu vaatekaupan murroksesta: asiakkaat siirtyvät nopeasti verkkoon, ja myös vaatteiden kierrätys on yleistynyt.
Sen sijaan, jos naapurin pihaan ilmaantuu uusi auto, kyseessä voi hyvinkin olla merkki taloustilanteen kohenemisesta. Esimerkiksi Kesko ilmoitti tällä viikolla, että kesäkuun autokaupan myynti oli peräti 7,6 prosenttia parempi kuin vuotta aiemmin.
4. Paljon rakennustelineitä tarkoittaa paljon kodinkonekauppaa
Rakentaminen on siis kovassa kasvussa. Myös asuntokauppaa siivittää asuntorahoitukseen erikoistuneen luottolaitoksen Hypon ennustama kolmen prosentin kasvutahti Suomen 100-vuotisjuhlavuonna.
Kun ihmiset muuttavat, myös kodinkonekauppa kukoistaa. Sen lisäksi Anu Raijaksen mukaan kesälomakausi tuo oman piristysruiskeensa kulutukseen:
– Kyllä kaikki nämä positiiviset uutiset, joita mediassa on, pitävät yllä hyvää ilmapiiriä ja luovat luottamusta kuluttajiin. Kyllä nyt todella näyttää hyvältä. Sitten kun on vielä lomakausi meneillään, niin silloin myös kukkaronnyörejä vähän höllätään.
5. Kännykkäkaupassa hipelöidään lippulaivapuhelimia
Myymäläpäällikkö Topi Luukkola Helsingin Kampin DNA-kaupasta kertoo, että asiakkaat ovat entistä enemmän kiinnostuneita matkapuhelimen käyttämisestä ulkomailla.
Asiakkaita on hänen mukaansa jonkin verran enemmän kuin aiemmin, ja ostajat ovat kiinnostuneita entistä kalliimmista puhelimista:
– Ihmiset haluavat entistä enemmän lippulaivapuhelimia. Ja ehkä noita halvempia malleja tavarantoimittajilta alkaa olla vähemmän ja vähemmän. Eli kyllä parempia puhelimia haetaan koko ajan enemmän.