Hyppää sisältöön

Listasimme Suomen onnettomuusrysät – katso kartasta, kuinka paljon kullakin tieosuudella sattuu onnettomuuksia

Yle selvitti, millä tieosuuksilla on tapahtunut eniten onnettomuuksia viiden viime vuoden aikana.

Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Ylen selvityksen mukaan Suomen suurimmat onnettomuusrysät löytyvät Helsingistä. Määrä selittyy pääosin sillä, että Helsingissä on paljon liikennettä. Myös vaihteleva kaupunkiympäristö jalankulkijoineen, pyöräilijöineen, raitiovaunuineen ja tasoristeyksineen vaikuttaa onnettomuuksien määrään.

Erityisesti valtaväylien kaupungista alkavilla tieosuuksilla sattuu paljon onnettomuuksia. Yleisimmät onnettomuudet näillä tieosuuksilla ovat peräänajoja ja kylkikosketuksia.

Kymmenen kärkeen ylsi vain yksi Helsingin ulkopuolinen tieosuus. Lahden keskustan läpi kulkevan tien 167 alkupätkä eli Uudenmaankadun ja Vesijärvenkadun osuus sijoittui selvityksessä sijalle seitsemän.

Listasimme viisi tieosuutta, joilla sattuu eniten onnettomuuksia.

5. Tuusulanväylä, välillä Sörnäinen-Kustaankartano

Viidenneksi eniten onnettomuuksia sattuu Tuusulanväylän alkuosalla eli tiellä 45 tieosuudella 1. Tämän osuuden onnettomuuksia selittää isot liikennemäärät. Tieosuudella Mäkelänkadun kohdalla menee keskimäärin 40 000 autoa vuorokaudessa.

Viime vuonna tällä tieosuudella sattui 52 onnettomuutta, mikä on huomattavasti vähemmän kuin vuonna 2012, jolloin osuudella sattui 91 onnettomuutta. Yleisin onnettomuustyyppi on selvityksen perusteella peräänajo. Myös kaistanvaihto oikealle on yleinen onnettomuus tällä tieosuudella.

4. Turunväylä, välillä Mannerheimintie-Meilahden sairaala

Neljänneksi suurin onnettomuussuma on Turunväylän alussa eli tiellä 1 tieosuudella 1. Viime vuonna tieosuudella sattui 74 onnettomuutta. Vuotta aiemmin onnettomuuksia tapahtui 51 kappaletta.

Tällä tieosuudella on paljon liikennettä ja jalankulkijat ja raitiovaunut tuovat haastetta liikenneympäristöön. Mannerheimintien kohdalla tällä tieosuudella kulkee noin 35 000 autoa vuorokaudessa. Yleisin onnettomuustyyppi on kylkikosketus. Toiseksi yleisin onnettomuustyyppi on peräänajo.

3. Länsiväylä, välillä Eteläesplanadi-Lauttasaari

Kolmanneksi eniten onnettomuuksia tapahtuu Länsiväylän alussa eli tiellä 51, tieosuudella 1. Viime vuonna osuudella sattui 63 onnettomuutta. Yleisin onnettomuustyyppi on kylkikosketus ja toiseksi eniten sattuu peräänajoja. Suurin osa onnettomuuksista on sattunut kirkkaalla säällä tai pilvipoudalla ja silloin, kun tie on ollut kuiva. Vilkkaimmissa kohdissa tällä tieosuudella liikkuu 58 000 autoa vuorokaudessa.

2. Lahdenväylä, välillä Mannerheimintie-Vanhakaupunki

Toiseksi eniten onnettomuuksia sattuu Lahdenväylän alkuosalla eli tiellä numero 4 tieosuudella 101. Viime vuonna onnettomuuksia sattui 66 kappaletta. Turvallisuus on tosin parantunut tällä osuudella, sillä onnettomuuksien määrä oli viime vuonna alin viiteen vuoteen. Vuonna 2014 osuudella sattui jopa 100 onnettomuutta.

Osuudella on paljon liikennettä, vilkkaimmissa kohdissa 45 000 autoa vuorokaudessa, mikä selittää onnettomuuksien määrää. Lahdenväylän alkuosassa on paljon tasoliittymiä, jotka eivät kaikki ole liikennevalo-ohjattuja.

1. Kehä I, välillä Malmi-Itäkeskus

Eniten onnettomuuksia sattuu Kehä I:llä tieosuudella 8, joka alkaa Malmin hautausmaalta ja päättyy Itäkeskukseen. Kehä I on Suomen vilkkaimmin liikennöity tie. Tällä osuudella kulkee 50 000–70 000 autoa vuorokaudessa.

Viime vuonna tällä osuudella sattui 54 onnettomuutta. Vuotta aiemmin onnettomuuksia oli lähes tuplasti enemmän, 104 kappaletta. Yleisin onnettomuus oli peräänajo. Myös kaistanvaihto vasemmalle oli yksi yleisimmistä onnettomuuksista.

Kehä I:llä on monin paikoin muutettu tasoliittymiä eritasoliittymiksi, mutta tällä osuudella on edelleen tasoliittymiä, mikä on yksi selitys suureen onnettomuusmäärään. Kehä I:lle asennettiin kameravalvonta vuonna 2016.

Tällä tieosuudella on sekä 60 km/h että 80 km/h nopeusrajoitus. Jälkimmäisellä nopeusrajoitusalueella sattuu selvityksen mukaan eniten onnettomuuksia muihin nopeusrajoitusalueisiin nähden.

Näin selvitys tehtiin

Lähteenä on käytetty Liikenneviraston keräämää tieliikenneonnettomuusdataa vuosilta 2012-2016. Liikennevirasto kerää vuosittain datan poliisilta saatujen tietojen perusteella ja täydentää ne Tilastokeskuksen avustuksella. Onnettomuuksien määrää ei ole suhteutettu liikennemääriin. Tieliikenneonnettomuudet on julkaistu avoimena datana (siirryt toiseen palveluun).

Juttua varten on myös haastateltu Helsingin kaupungin liikenneinsinööri Jussi Yli-Seppälää.

Suosittelemme sinulle