Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ei ollut ehtinyt vielä edes kertoa junien matkustajaliikenteen avaamisesta kilpailulle, kun useampi poliitikko oli jo lähettänyt kannanottonsa suunnitelmaan.
Ensimmäisenä suunnitelmat tyrmäsi VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja, perussuomalaisten kansanedustaja Ville Tavio. Oppositiopuolueen Tavion mukaan ehdotus tulisi toteutuessaan johtamaan siihen, että ulkomaiset suuryritykset käärisivät voitot veronmaksajien kustannuksella.
– Yksityiset yritykset ajavat suositut kannattavat junareitit itselleen voitoksi, mutta valtio ajaa hiljaisemmat kannattamattomat yhteydet tappioksi veronmaksajien piikkiin, Tavio kirjoittaa tiedotteessaan.
Tavio ihmettelee, missä kilpailun avaamisen hyödyt ovat, kun tänään julkaistussa mallissa VR:n junat siirrettäisiin uuteen kalustoyhtiöön.
– Kalustoyhtiömonopoli ei johda julkisten menojen alenemiseen, lippuhintojen laskemiseen eikä junakaluston valikoiman laajenemiseen. VR:n hallintoneuvosto aikoo käsitellä asiaa kokouksessaan ensi maanantaina, Tavio päättää tiedotteensa.
Hallituspuolueet iloitsivat
Hallituspuolueista esitystä odotetusti kannatettiin. Niin kokoomuksen kuin keskustan kansanedustajat riemuitsivat päätöksestä tiedotteissaan.
Keskustan Etelä-Pohjanmaalta tuleva kansanedustaja Mikko Savola maalaili uudistuksen avaavan elinkeinoelämälle täysin uusia mahdollisuuksia.
– Pohjalaisjuna voisi kulkea vaikkapa Härmän Powerparkista, Seinäjoen Duudsonparkin kautta Tuuriin ja Ähtärin Eläinpuistoon yhdistäen maakunnan vahvuudet entistä tiiviimmin toisiinsa.
Suurimman oppositiopuolueen SDP:n kansanedustaja Katja Taimela näki suunnitelmissa riskejä. Hänen mukaansa hallitus käytännössä huutokauppaa valtionyhtiön liiketoimintaa.
– Suurinta huolta kannan junaliikenteen tulevaisuudesta Suomessa. Kuka kehittää junaliikennettä jatkossa, mikäli sopimukset tehdään 3-5 vuoden mittaiseksi ja kalusto eriytetään yhtiöön? Yhtiöille syntyy kiusaus tehdä lyhytnäköisiä säästöjä henkilöstön ja kustannusten kautta, jolloin kärsivät matkustajat ja turvallisuus vieden koko alaa taaksepäin, Taimela sanoo tiedotteessaan.