Kaksi isoa rakennusfirmaa, Lemminkäinen ja SRV, ovat tehneet kaikessa hiljaisuudessa omat uudet suunnitelmansa pääkaupungin alittavasta keskustatunnelista. Yli kuusisataa miljoonaa euroa maksava hanke yhdistäisi keskustan parkkihalleja ja satamia yhteen maan alla. Yle sai paperit käsiinsä.
Tänään julkistetussa Helsingin kaupungin uudessa strategiassa (siirryt toiseen palveluun) keskustatunneli mainitaan nimellä maanalainen kokoojakatu. Strategian mukaan tätä maanalaista katua voi nyt ryhtyä selvittämään. Toteutuessaan kokoojakatu rahoitteisiin suurelta osin tienkäyttömaksuin.
Tässä rakennusyhtiöiden suunnitelmat lyhyesti.
Kummassakin suunnitelmassa lähdetään siitä, että pääkaupunkiseutu ja Helsinki erityisesti kasvaa lähitulevaisuudessa huomattavasti. Pelkästään Helsinkiin odotetaan parinkymmenen seuraavan vuoden aikana 200 000 uutta asukasta. Vaikka länsimetro avataan pian, sen ei rakennusliikkeissä uskota riittävän kasvavan asukasmäärän liikkumiseen.
1. SRV:n suunnitelma
Rakennusliike SRV:n keskustatunnelisuunnitelma on alustava suunnitelma, joka on tehty pyöräilybaanan kehittämisen ohessa. Suunnitelma nojaa viime vuonna hyväksytyn Helsingin yleiskaavan olemassa oleviin keskustunnelivarauksiin. Tunneli kulkisi syvällä maan uumenissa. Sitä pitkin pääsisi helposti ajamaan keskustan läpi, mutta se myös yhdistäisi Helsingin ydinkeskustan parkkihallit toisiinsa: muun muassa Finlandiatalolta pääsisi ajamaan autolla Stockmannille ilman, että nousisi maan pinnalle. Suunnitelma on luonnos ja sitä muutetaan, jos kaupungin poliitikot niin haluavat tai hanketta oikeasti lähdettäisiin ajamaan.
– Meidän tutkimustemme mukaan tunnelin kannattaa mennä syvällä maan uumenissa. Silti uskomme, että tunnelin on järkevä yhdistää keskustan parkkihalleja toisiinsa ja niin, että tunnelista pääsisi autolla maan pinnalle myös keskustassa, SRV:n varatoimitusjohtaja Timo Nieminen sanoo.
2. Lemminkäisen suunnitelma
Rakennusliike Lemminkäisen tunneli kurvaisi yleiskaavaan tehtyä varausta etelämpää ja kokoaisi eteläisen Helsingin parkkihallien liikenteen lisäksi myös satamien liikenteen Katajanokalla ja Länsisatamassa. Idästä tai lännestä Viroon matkalla olevan turistin ei tarvitsisi tulla maan päälle kuin vasta Tallinnan laivojen satamissa. Tämä auttaisi Lemminkäisen mukaan siihen, että kävelykeskustaa voidaan lähteä kehittämään.
– Helsingin keskusta on erittäin ruuhkainen tällä hetkellä. Samaan aikaan pitäisi säilyttää keskustan viihtyvyys ja saada sinne kävelyalueita ja ratkaista liikenneongelmat. Sen takia keskustan uudenlainen miettiminen maanalaisin tunnelein on järkevää, Lemminkäisen liiketoimintasegmentin johtaja Harri Kailasalo sanoo.
Kailasalon mukaan erityisesti Jätkäsaaren ja Ruoholahden alueelle tarvitaan ratkaisuja ruuhkien vähentämiseksi.
– Satamaa on rakennettu ja asuntoja rakennetaan koko ajan lisää. Lisäksi on tullut vielä Hernesaaren kehittäminen. Lisäksi kaupunki haluaisi elävöittää kävelykeskustaa. Eli vanhoihin suunnitelmiin verrattuna tavoitteet kaupungilla ovat muuttuneet, sanoo Lemminkäisen liiketoimintasegmentin johtaja Harri Kailasalo.
Kello 15.51 lisätty linkki Helsingin uuteen strategiaan.
Lisää aiheesta:
Helsinkiläiset kuntavaaliehdokkaat olisivat valmiita lisäämään kävelykatuja ilman keskustatunnelia
Helsinkiläiset kuntavaaliehdokkaat olisivat valmiita lisäämään kävelykatuja ilman keskustatunnelia
Kauppakamari: Henkilöautoilun puolustaminen Helsingissä kuin kirosana
Helsingin keskustatunneli syö jo nyt miljoonia – rakentamisesta ei edes päätöstä