Saksan Aachenissa alkaa keväällä 2018 kaupunkiauto e.GO Lifen valmistus. Ensimmäisen vuoden tuotanto eli tuhat autoa on jo myyty ennalta.
Emoyhtiö e.Go Mobile on saksalainen start-up-yritys, jonka taustalla on 70 Aachenin yliopiston insinööriopiskelijaa. Yhtiö rakentaa parhaillaan omaa tehdasta 33 miljoonalla eurolla. Toukokuusta 2019 alkaen autojen tuotanto kasvaa 20 000 autoon vuodessa.
Yhtiö ilmoittaa Ylelle, että e.GO:lla ei ole vielä voimassa olevaa EU-tyyppihyväksyntää. Ensimmäiset autot myydäänkin kansallisella tyyppihyväksynnällä ainoastaan Saksassa.
Kokonaan uusille automalleille EU-tyyppihyväksyntä on erittäin kallis. Sen vuoksi yhtiö ei vielä osaa sanoa, koska kansainvälinen myynti voidaan aloittaa.
100 kilometriä riittää, kun saa halvalla
Saksalaiset insinööriopiskelijat kehittivät auton tuotantovalmiiksi vain kahdessa vuodessa. Markkinointitutkimuksella opiskelijat selvittivät, että saksalaisille ylivoimaisesti tärkein sähköauton ostokriteeri olisi halpa hinta. Se koettiin tärkeämmäksi kuin pitkä kantama.
Auton perusversiossa käytetään pientä 14,4 kWh:n litiumioniakkua. Yhdellä latauksella pääsee laskennallisesti 130 kilometriä, mutta todellisissa olosuhteissa ajomatka on noin 100 kilometriä.
Vajaat 2 000 euroa kalliimmalla autoon saa 19,2 kWh:n akun, joka lisää ajomatkaa 40 kilometrillä.
Aalto-yliopiston tutkimusjohtaja Pekka Malinen arvioi, että saksalaisten strategia autosta, jolla ei pääse pitkälle mutta halvalla, on oikea.
– Tällaisia yrityksiä on tehty aikaisemminkin. Mutta nyt hinta on sitä luokkaa, että varmasti alkaa kannattaa.
5 000 halvempi kuin tämän hetken halvin
Saksalaisten start-up-hanke näyttää onnistuvan siinä, missä maan varsinaiset autonvalmistajat ovat epäonnistuneet jo vuosia. Sähköautoja on myyty vain vähän, eikä yksikään valmistaja ei ole saanut markkinoille sarjatuotantoista sähköautoa alle 20 000 euron.
Saksan tähän asti halvin sähköauto tuleekin Ranskasta, Renault Zoe maksaa reilut 22 000 euroa. Saksalaisten oma Smart maksaa sähköisenä hiukan alle ja japanilainen Nissan Leaf hiukan yli 23 000 euroa. Volkswagenin pienin auto e-up maksaa perusversiossaan jo 27 000 euroa.
Tutkimusjohtaja Pekka Malisen mukaan halpojen autojen läpimurtovuosi ei ole vielä 2018, mutta voi olla sitä jo mahdollisesti seuraavana vuonna.
Keväällä sarjatuotantoon tuleva e.GO Life kulkee 22 kW:n huipputeholla yli 100 kilometrin huippunopeudella. Se paina akun kanssa 810 kiloa. Latausaika normaaliakulla kestää alle viisi tuntia.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan on ennenaikaista sanoa, tarvitseeko autoon vielä tehdä muutoksia ennen myynnin käynnistymistä muualla Euroopassa. Mikäli autolle haetaan EU-tyyppihyväksyntä, sillä saa ajaa myös Suomessa.
Juttua varten on pyydetty tietoa e.Go Mobile -yhtiön viestinnästä sekä Trafista.