Moni Britanniassa asuva lapsi ja aikuinen tarttuu näinä päivinä kirjaan, jossa seikkailevat Tove Janssonin luomat supisuomalaiset hahmot.
Janssonin alun perin 1960-luvulla julkaistuista muumitarinoista Kertomus näkymättömästä lapsesta ja Kuusi on nimittäin tehty uusi erikoispainos, jota myy Britanniassa suuri kirjakauppaketju Waterstones.
Kirjan tuotot ohjataan kansainväliselle hyväntekeväisyysjärjestö Oxfamille. Janssonin perintöä valvova Moomin Characters -yhtiö on ryhtynyt sen kanssa yhteiskampanjaan. Rahat menevät Oxfamin työhön tyttöjen ja naisten aseman parantamiseksi.
Jokin hankkeessa on osunut kirjoja ostavien brittien hermoon, sillä muumikirjasesta on tullut parissa päivässä hitti. Alkuviikosta julkaistu kirja oli noussut torstaina Waterstonesin bestseller-listan kakkoseksi, heti julkkiskokki Jamie Oliverin uuden keittokirjan kannoille.
Waterstonesilta kerrotaan Ylelle, että myynti on ollut kovaa sekä kirjakaupoissa että netissä. Niin kovaa, että kirjasta on tilattu jo uusi painos ja alkuperäinen tilaus on tuplattu.
"Britanniassa yllättävän paljon faneja"
Muumit eivät ole Britanniassa suinkaan aiemmin tuntemattomia. Tove Janssonin sarjakuvia on luettu jo 1950-luvulla, jolloin niitä julkaistiin sanomalehdissä ympäri kansainyhteisöä.
Myös kokoelma Näkymätön lapsi ja muita kertomuksia, josta tällä viikolla julkaistut tarinat on irrotettu, ilmestyi Britanniassa ensimmäisen kerran kymmeniä vuosia sitten. Muumeja on nähty saarivaltakunnassa myös televisiossa.
Britanniassa on yllättävän iso joukko muumifaneja, arvioi Tove Janssonin veljentytär ja Moomin Characters -yhtiön suurin omistaja ja luova johtaja Sophia Jansson.
– Niissä piireissä, joissa Britanniassa luetaan lastenkirjallisuutta, on aina ollut muumituntemusta, Jansson sanoo.
Siksikin Britanniassa perustettu ja Oxfordissa päämajaansa pitävä Oxfam-järjestö vaikutti sopivalta, kun Moomin Characters etsi kansainvälistä kumppania uuteen hyväntekeväisyyskampanjaan.
Tove Janssonin tuotannosta Näkymättömän lapsen tarina tuntui rimmaavan hyvin Oxfamin ohjelmiin, joiden tavoitteena on auttaa naisia saamaan tasa-arvoisempi asema yhteisöissä eri puolilla maailmaa.
Tarinassa muumiperheen luokse tullut, kaltoin kohdeltu Ninni rohkaistuu ja muuttuu saamansa hyvän kohtelun myötä jälleen näkyväksi.
– Kertomus on yksi Tove Janssonin kaikkien aikojen suosituimmista, Sophia Jansson sanoo.
Markkinointi pelaa
Uuden muumikirjan reipas menekki johtuu paitsi hyvästä tarinasta, myös markkinoinnista.
Kampanjassa mukana oleva Waterstones-kirjakauppaketju on pitänyt kirjaa näyttävästi esillä ja kertonut Oxfam-yhteistyöstä, jonka tuotto menee hyväntekeväisyyteen.
Briteillä on pitkät perinteet lahjoittamisessa, ja muutaman punnan maksava muumikirjanen saattaa mennä kaupaksi, koska siinä kiteytyy monta asiaa, Sophia Jansson arvelee.
– Kyseessä on sellainen summa, jonka voi ajatella laittavansa hyväntekeväisyyteen. Samalla voi osoittaa olevansa tiettyjen arvojen kannalla, hän sanoo.
Bestseller-status myös ruokkii itse itseään: kun kirja saa huomiota, siihen tartutaan ja se saa lisää huomiota.
Yksi Moomin Charactersin alkuperäisistä tavoitteista oli kerätä Oxfamille 200 000 euroa, ja tavoitetta kohti ollaan hyvää vauhtia menossa.
Muumitarina upposi myös Ruandassa
Sitä, mihin muumikirjan tuotot tarkalleen menevät, ei ole vielä päätetty. Etupäässä kehitysyhteistyöhön keskittyvällä Oxfamilla on hankkeita Afrikasta Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan.
On mahdollista, että ainakin osa rahoista päätyy itäisessä Afrikassa sijaitsevaan Ruandaan. Sophia Jansson kävi siellä tutustumassa Oxfamin toimintaan ja tapasi muun muassa järjestön tukeman, ananasta viljelevän osuuskunnan naisia.
Jansson kertoo, kuinka kinyarwandan kielelle varta vasten käännetty Näkymätön lapsi luettiin ääneen osuuskunnan kokouksessa. Ruandalaiset viljelijänaiset ymmärsivät tarinan yleismaailmallisen tarinan täysin, hän sanoo.
– He sanoivat olleensa samassa tilanteessa: vasta osuuskunnan kautta heille oli tarjoutunut mahdollisuus sanoa mielipiteensä ja vaikuttaa päätöksentekoon, Jansson sanoo.
Näkymättömässä lapsessa on kyse yksittäisestä kampanjasta, mutta Sophia Jansson sanoo, että Moomin Characters haluaisi aloittaa Oxfamin kanssa monivuotisen yhteistyön.
Muumi-brändi on jo monissa maissa tuttu. Vieläkö muumit tarvitsevat lisää näkyvyyttä ja yritys lisää rahaa?
Jansson nauraa.
– Suurin osa maailmasta ei tiedä muumeista vielä yhtään mitään. Sanoisin, että maailma tarvitsee Toven teosten filosofiaa, hän vastaa.
Jokainen yritys haluaa myös kasvaa, sillä silloin voi tarjota töitä ja lahjoittaa varoja, hän muotoilee.