Turun kirjamessujen kuhinassa erottuvat kirkkaasti keltaiset, pullollaan olevat muovipussit, joita messukävijät kantavat autoihinsa kaksin käsin.
Pussit ovat peräisin osastolta, jossa myydään sekä uutuuskirjoja että vanhoja teoksia kahden euron hintaan.
Hintojen taustalta löytyy Suomen kirjatukku -niminen yritys, joka ostaa ja myy muun muassa kustantajien ja konkurssipesien jäännöseriä.
Toimitusjohtaja Mikko Vartiaisen mukaan yrityksen varastoissa on 1,2 miljoonaa kirjaa.
– Halvat hinnat ovat meille arkea, mutta kuluttajalle juhlaa, Vartiainen sanoo.
Ihmiset ostavat vain tietyn määrän kirjoja. Jos jostain saa kahdella eurolla niin eivät he jaksa ostaa enää muilta.
Maire Virta, Laatu Torikirjat
Vartiainen on tehnyt jäännöserien myyntiä omien sanojensa mukaan jo kymmenkunta vuotta. Tukkuliike kiertää tänä vuonna myymässä kirjoja yli sadassa tapahtumassa. Yrityksen liikevaihto oli viime vuonna 656 000 euroa.
– Myymme Turun kirjamessujen aikana kymmeniä tuhansia kirjoja.
Hinnoittelu tappaa messukilpailun
Ale-kirjojen ympärillä hyörii runsaasti messuvieraita. Ympäröivien antikvariaattien kojujen edustalla on huomattavasti hiljaisempaa.
Tukkuosaston vieressä myyntipaikkaa pitävä Laatu Torikirjat -antikvariaatin yrittäjä Maire Virta katselee tukkumyyntiä katkerana.
– Tuon takia ei tarvitse enää ensi vuonna tulla. Tänäkin vuonna oli kiikun kaakun, kannattaako tulla. Paljon täältä on jo antikvariaatteja jättäytynyt pois, Virta toteaa.
Toivottavasti muut kehittävät konseptejaan, jotta pärjäävät.
Mikko Vartiainen, Suomen Kirjatukun toimitusjohtaja
Antikvariaatit maksavat Turun messukeskukselle näyttelytilasta 44 euroa neliöltä ja sadan euron rekisteröintimaksun.
Turkulaisen antikvariaattiyrittäjän mielestä kahden euron hinnat tekevät messuosallistumisen pienemmille yrittäjille mahdottomaksi.
– Ihmiset ostavat vain tietyn määrän kirjoja. Jos jostain saa kahdella eurolla niin eivät ihmiset jaksa ostaa enää muilta, Virta tilittää.
Onko kirjan arvo kaksi euroa?
Etäämmältä alennusmyyntejä tarkkaileva Brahen Antikvariaatin yrittäjä Vesa Hörkkö ei pidä Suomen kirjatukkua kilpailijana.
– Myyn vanhempia kirjoja, joten naapurin halvoilla hinnoilla ei ole vaikutusta myyntiini. Olen kuullut, että moni messumyyjä on närkästynyt alennuskirjojen myynnistä.
Viime vuoden Helsingin kirjamessuilta Hörköllä on huonompia muistoja.
– Silloin kojumme olivat vierekkäin ja se haittasi myyntiäni.
Hörkkö pitää Suomen kirjatukun toimintaa haitallisena kirjallisuusalan imagon kannalta.
– Ei tuollainen hinnoittelu ole parasta mahdollista mainosta. Me tulemme kirjamessuille nostattamaan vanhan kirjan arvoa. Nyt monet asiakkaat olettavat, että minullakin on kahden euron hinnat, Hörkkö toteaa.
"Liiketoiminta on tällaista"
Suomen Kirjatukun toimitusjohtaja Mikko Vartiainen kiistää väitteen siitä, että tukkumyynti tähtäisi kilpailijoitten jyräämiseen messuilta.
– Me tarvitsemme muita yrittäjiä, emme ole työntämässä heitä pois. Toivottavasti muut kehittävät konseptejaan, jotta pärjäävät.
Vartiainen tunnustaa, että muiden yrittäjien etua Suomen kirjatukku ei tietenkään ajattele.
– Liiketoiminta on tällaista. Meille tämä on kannattavaa, ei välttämättä kilpailijoille.
Toimitusjohtaja arvelee kirjallisuusbisneksen olevan ale-tempausten kaltaisten ilmiöiden tarpeessa.
– Globaalisti ajatellen, teemme kirja-alalle suuren palveluksen, Vartiainen sanoo.