Helsinki–Tallinna-tunnelia koskevat selvitykset valmistuvat lähiviikkoina ja lähikuukausina. Piakkoin julkaistaan myös uusia tekniikoita koskeva kilpailu, sanoo tunnelihankkeen projektijohtaja Kari Ruohonen Uudenmaan liitosta.
– Tunneli mahdollistaisi päivittäisen työssäkäynnin. Työssäkäymisalue kasvaisi ihan oleellisesti, perustelee Ruohonen valtavaa hanketta.
Kilpailuun osallistujille annetaan kaikki hankkeen lähtötiedot, ja osanottajilta toivotaan vielä uusia vaihtoehtoja tunnelin liikennejärjestelyille.
– Perusvaihtoehto on se, että ihmiset kulkevat nopeilla henkilöjunilla, ja autot, rekat ja bussit kulkisivat autojunilla eli ns. shuttle-junilla, jotka ovat samanlaisia kuin Kanaalitunnelissa. Sitten olisi vielä perinteisiä raskaan tavaraliikenteen pitkiä junia, jotka voisivat mennä hyvinkin pitkälle Eurooppaan.
Yhteiskunnalliset vaikutukset listataan loppuvuonna
Tekniikkakilpailun lisäksi tunnelista on vielä tekeillä kolmenlaisia selvityksiä, jotka valmistuvat aikaisintaan lähiviikkoina ja viimeistään helmikuussa.
Selvityksistä ensimmäisen pitäisi tuottaa tunnelin linjausvaihtoehdot; mistä ja mihin tunneli merenpohjalla kulkee.
– Tässä on haasteena ollut tavaraliikenteen yhteyksien luominen, varsinkin Suomen päässä, kertoo Ruohonen.
Tekeillä ovat myös alustavat matkustaja- ja liikennemääräselvitykset.
Selvityksistä kolmas lienee kuitenkin tärkein, koska se pureutuu laajoihin yhteiskunnallisiin vaikutuksiin, arvioi projektijohtaja.
– Miten tunneli vaikuttaa Suomen talouselämään ja kaupunkikehitykseen? Sitä pohditaan loppuvuoden ajan.