Kuluttajatuoteyhtiö Fiskars paransi vertailukelpoista liikevaihtoaan ja liikevoittoaan kolmannella vuosineljänneksellä. Liikevaihto oli 270,1 miljoonaa euroa. Liikevaihto laski 3,8 prosenttia myytyjen toimintojen vuoksi. Liiketulos kolmannelta neljännekseltä oli 26,8 miljoonaa euroa, vuotta aiemmin 20,1 miljoonaa euroa.
– Scandinavian Living -liiketoiminta jatkoi vahvaa suoritustaan ja oli vuosineljänneksen selkeä kohokohta, sanoo toimitusjohtaja Jaana Tuominen tulostiedotteessa.
– Kolmannen vuosineljänneksen tulos heijasti liiketoimintamme positiivista kehitystä, vaikka kohtaamme edelleen tiettyjä haasteita. Monet brändeistämme kasvattivat liikevaihtoaan ja vahvistivat markkina-asemaansa. Kaupankäyntiin liittyvät haasteet erityisesti Yhdysvalloissa painoivat edelleen English & Crystal Living -liiketoimintaa.
Yhtiön liikevaihtoon saattaa vaikuttaa USA:n dollarin heikkeneminen, mikäli heikkeneminen jatkuu edelleen.
Yhdysvalloissa myyntiennätys
Fiskarsin Functional-liiketoiminta eteni kolmannella vuosineljänneksellä puutarhan- ja pihanhoitotuotteiden, koulu-, toimisto- ja askarteluvälineiden sekä onnistuneiden syyskampanjoiden tukemana, yhtiö kertoo.
Fiskars järjesti oranssikahvaisten saksien 50-vuotisjuhlan kunniaksi näyttelyn Designmuseossa Helsingissä. Yhtiön mukaan näitä saksia on myyty maailmanlaajuisesti jo yli miljardi paria, mikä on tehnyt Fiskarsista maailman suurimman saksibrändin.
– Functional-liiketoiminta löi jo kolmantena vuonna peräkkäin myyntiennätykset Yhdysvalloissa koulujen alkaessa, Tuominen iloitsee.
Yhtiö tulkitsee, että menestystä siivitti opettajilta saatu tunnustus, sillä Fiskars voitti lasten saksillaan kaksi opettajien valinta -palkintoa.
**Lue myös **
Oranssi väri löi täpärästi mustan vuonna 1967 – Fiskarsin 50-vuotiaat sakset ovat yhä hitti maailmalla (20.5.2017)
Oransseista saksista tunnettu Fiskars ponnahti miljardiluokan "brändien taloksi" ja valloittaa nyt Aasiaa (31.12.2016)