Ylimielinen ja pröystäilevä. Tämä oli mielikuva Cheekistä, kun odotin häntä haastateltavaksi kesällä 2012. En ollut tavannut räppäriä aikaisemmin, mutta lehdissä oli ollut juttua miehestä, jolle tärkeintä vaikuttivat olevan raha ja autot. Ego oli niin iso, etteivät edes tiet riittäneet, kun hän pamautti urheiluautollaan sillankaiteeseen (siirryt toiseen palveluun).
Cheek kurvaa autollaan helsinkiläisen merenrantakahvilan pihaan. Hän kättelee ja istumme pöytään. Juttelemme lahtelaisesta Summer Up -hip hop -festivaalista. Keskustelu on mukavaa ja vaivatonta. Kappas. Ei tämä Jare Tiihonen taidakaan olla mikään ylimielinen lökäpöksy.
Samanlaisesta ensitapaamisesta kertoo myös Carla Ahonius, josta tuli Cheekin manageri.
Viisi vuotta haastattelun jälkeen Cheek kertoo lopettavansa uransa. Hän on kokenut kaiken.
Ja tottahan se on. Vain elämää -ohjelmasta lähteneen suosion jälkeen levyt ja kappaleet ovat rikkoneet myyntiennätyksiä. On ollut myös kaksi stadionkonserttia, dokumentti, elämäkerta ja valmistumassa on elokuva. Vastaavaan eivät muut suomalaisartistit ole pystyneet. Ainakaan näin lyhyessä ajassa.
Keskiviikkoinen ilmoitus uran lopettamisesta ei tullut suurena yllätyksenä. Tiihonen on antanut jo aikaisemmin vinkkejä siitä, että artisti nimeltä Cheek alkaa olla loppuun kaluttu juttu. Kuten hän haastattelussa sanoi, ei ole enää mitään annettavaa. Tiihonen on hyvin itsekriittinen tekemisissään, joten paineet tehdä jotain uutta kävivät liian koviksi.
Tiedotustilaisuudessa nähtiin rauhallinen ja jopa huojentunut mies. Hän on valmistellut lopettamistaan pitkään ja ehtinyt pohtia asiat läpikotaisin. Nopeasta menestyksestä tuli kultainen häkki, jonka nurjia puolia ovat olleet ankara kritiikki ja yksityisyyden menettäminen. Pian pääsee elämään Jare Tiihonen.
Olisiko Cheekillä ollut mahdollisuuksia jatkaa? Eipä juuri. Tiihonen loi rap-minästään liian ison hahmon, joka kaatui omaan mahdottomuuteensa. Hänen itsensä ympärillä pyörinyt musiikki kasvoi jo niin isoksi viimeisellä Alpha Omega -albumilla, että Cheekin rinnalle piti kehittää sivupersoona Chekkonen, jotta Tiihonen voisi ymmärtää itseään.
Joulukuussa 36 vuotta täyttävä räppäri ei myöskään näyttäisi enää kovinkaan katu-uskottavalta muutaman vuoden päästä. Jo nyt syntyi myötähäpeää, kun keski-ikää lähestyvät Cheek ja Elastinen räppäsivät ryyppäämisestä Profeettojen Yhtäccii-kappaleella. Ankarin biletysmeininki kannattaa jättää nuoremmille. Tämän Tiihonen tietää itsekin.
Cheek on ollut myös hyvin suomalainen ilmiö, joten ulkomaille ei asiaa ole. Ei hän sinne ole myöskään haikaillut.
Kun Cheek-hype oli kuumimmillaan stadionkonserttien aikaan vuonna 2014, medioissa analysoitiin tiuhaan, mistä rap-artistin suosiossa on kyse. Eihän vastaavaa oltu Suomessa nähty. Itsevarmuutta uhkuva esiintyminen ja pinnalliset sanoitukset rahoine ja autoineen olivat joidenkin mielestä osoitus tämän päivän kylmistä arvoista ja kapitalismista. Faneille Cheek toi elämään uutta potkua ja eskapismia arjesta.
Cheekin lopettamista mielenkiintoisempaa on seurata, mitä Cheekistä ajatellaan kymmenen vuoden päästä. Jäävätkö kappaleet ikivihreiksi vai hoilaavatko tämän päivän nuoret biisejä ironisesti firman pikkujouluissa. Muistatko tämänkin? _Sokka irti!_Kuka muu muka!
On mahdollista, että Jare Tiihosen Cheek jää edustamaan 2010-luvun puolivälin meininkiä Suomessa. Se on 2030-luvulla tämän päivän ysäriä.
Tiihonen itse toivoo, että Cheek muistettaisiin artistina, joka oli kasvattamassa hip hopin Suomen suosituimmaksi musiikkityyliksi. Lisäksi hän oli ensimmäinen suomalainen artisti, joka rohkeni esiintyä Olympiastadionilla.
Jälkimmäistä voi pitää Cheekin suurimpana saavutuksena. Se avasi areenojen ovet monelle muulle suomalaisartistille ja muutti suomalaista livemusiikkikenttää.
Mutta vielä on edessä Cheekin pitkät jäähyväiset. Tämän päivän fiksua markkinointia on kertoa viimeisestä konsertista jo marraskuussa, vaikka keikka on vasta yhdeksän kuukauden päästä. Ennen viimeistä Ah!-huutoa Cheek nähdään vielä elokuvissa, keikoilla ja haastatteluissa. Kaikki hyöty otetaan irti viimeistä pisaraa myöten.
Keskiyöllä julkaistaan Cheekin uusi kappale, joka on mahtipontisesti nimeltään Enkelit. Biisiä on mainostettu kuvalla, jossa räppäri on Game of Thrones -tyylisesti hevosen selässä miekka tanassa. No, antaa tuotteen nimeltä Cheek vielä leikkiä viimeiset leikkinsä.