Pelastusarmeijan rahankeräyskampanja vähävaraisten auttamiseksi herätti kesällä huomiota, sillä kampanjan mainoskuvissa nähtiin presidentti Tarja Halonen ja peliyhtiö Rovion entinen johtaja Peter Vesterbacka toisenlaisina kuin heidät on totuttu näkemään.
Huono onni voi kohdata kenet tahansa -kampanjassa he kuvauttivat itsensä vähäosaisina kanssakulkijoina, Pelastusarmeija kertoi tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun).
Kuvassa presidentti Halonen istuu kovia kokeneen näköisenä kivisillä portailla ja katsoo tyhjyyteen. Toisessa kuvassa Vesterbacka nojaa seinään resuisen näköisenä, vierellään koira ja matkalaukku.
Tällä viikolla presidentti Halonen kertoi venäläissivuston haastattelussa (siirryt toiseen palveluun), että kuvassa ovat vain hänen kasvonsa, ja kiviportailla istuvan henkilön vartalo on toisen, häntä muistuttavan naisen.
– He käyttivät fotoshoppausta, koska he eivät halunneet vaivata minua kovasti, Halonen kertoi venäläissivustolle Ilta-Sanomien mukaan (siirryt toiseen palveluun).
"Minua ei ole mitenkään väärinkäytetty"
Halonen vakuutti tänään torstai-iltana Ylelle, että kuva on tehty yhteistyössä Pelastusarmeijan kanssa.
– Me olimme sopineet siitä, minkälainen formaatti siitä tehdään, mutta minun aikataulujeni yhteensovituksen vuoksi he ottivat kasvokuvan ja tiesin kyllä, mihin se yhdistetään, Halonen selitti kuvan taustoja Ylelle.
Hän korosti, että kyse ei ole mistään skandaalista.
– Minua ei ole mitenkään väärinkäytetty. Me olemme tehneet sen yhteistyössä ja se on minun mielestäni hyvä mainos, joka kertoo siitä, että kaikille voi käydä huonosti, Halonen sanoi.
"Tavallista mainoskuvissa"
Presidentin mainoskuvaa varten kuvattiin myös toinen henkilö, jonka vartaloon Halosen kasvot kuvaa tehdessä liitettiin, vahvistaa Pelastusarmeijan markkinoinnista vastaava Anne Fredriksson.
– Kyllä se pitää paikkansa, se on tehty kahdesta eri kuvasta, mikä on mainoskuvissa aika tavallista, Anne Fredriksson sanoo.
Fredrikssonin mukaan presidentti Tarja Halonen olisi ollut valmis kuvattavaksi myös aidossa ympäristössä, mutta kampanjan aikataulun takia kuva päädyttiin tekemään kahdesta kuvasta.
– Hän olisi ollut valmis siihenkin, mutta jotta saatiin kampanja nopeasti ulos, ja kun sitä ei pystytty käytännössä järjestämään, niin mainostoimisto ja valokuvaaja päätyivät tällaiseen ratkaisuun, Fredriksson kertoo.
Hänen mukaansa Halonen hyväksyi kuvan muokkaamisen dramaattisen vaikutelman aikaansaamiseksi.
"Lopputulos on tärkein"
Fredrikssonin mukaan kampanja oli hyvin onnistunut. Kuva välitti hänen mielestään hyvin kampanjan viestin, eli että ketä tahansa voi kohdata huono onni.
– Kun me kaikki Pelastusarmeijassa näimme kuvan lopputuloksen, olimme aivan häkeltyneen vaikuttuneita.
Lopputulos on tärkein, Fredriksson painottaa. Sillä, miten kuva on syntynyt, ei ole hänen mukaansa suurta merkitystä.
– Miten siihen on päästy, se ei ole ollenkaan relevanttia. Sitä ei poista mikään, että Tarja Halonen tässä esiintyy vähävaraisena. Hän on siinä, hän on tämän hyväksynyt ja tähän kampanjaan lähtenyt, Fredriksson sanoo.
"Ei ole tarkoitus olla dokumenttikuva"
Moni kuitenkin yllättyi, kun Halonen kertoi, että kuvassa oli käytetty vain hänen kasvojaan. Kampanjan toisessa mainoskuvassa esiintyvä Peter Vesterbacka on kuvassa Fredrikssonin mukaan kokonaisena, mutta hänestäkin otettua kuvaa on muokattu.
– Nehän on lavastettuja molemmat kuvat, sekä Peter Vesterbacka että Tarja Halonen näissä rooleissaan, eihän se mikään dokumenttikuva ole eikä ole tarkoituskaan olla, enkä usko että kukaan sitä sillä lailla ajatteleekaan, Anne Fredriksson sanoo.
– On aika rohkeata, että antaa kuvauttaa itsensä vähävaraisena, se siinä on ollut iso, hieno ele, hän kiittelee.
Kuvan ottaneen valokuvaajan kesäkuussa Ylelle antaman haastattelun perusteella syntyi vaikutelma, että presidentti Halonen olisi ollut kampanjaa varten Helsingin Kalliossa kuvattavana Pelastusarmeijalta saaduissa vaatteissa.
– Jos jollekin on tuollainen vaikutelma jäänyt, niin se ei ole ollut millään lailla tähdellistä kampanjan kannalta, Fredriksson arvioi.
Kuvat ottanut valokuvaaja ei ehtinyt kommentoida tilannetta Ylelle.
"Vain presidentti voi kertoa tästä"
Presidentti Tarja Halonen kuvattiin mainosta varten toimistossaan Helsingin Hakaniemessä kesäkuun alussa, kertoo kampanjan suunnitelleen mainostoimiston toimitusjohtaja Pia Eiro.
– Jos aikataulu olisi sopinut, olisimme voineet kuvata hänet lokaatiossa.
Aikataulusyistä päädyttiin kuitenkin käyttämään vartalomallia, Eiro kertoo. Mallin henkilöllisyyttä hän ei halua paljastaa. Ulkokuva rappusilla istuvasta vartalomallista otettiin Kallion paloaseman vieressä.
– Kun tähän suunnitelma b:hen jouduttiin menemään, eli että kuvataan erikseen ja rakennetaan kuva johtuen presidentin aikataulullisista syistä, niin suunnitelma myöskin hyväksytettiin Halosella. Näin ollen hän on ainoa, joka siitä voi puhua tai jättää puhumatta, Eiro sanoo.
Lopulliseen kuvaan on Eiron mukaan lisätty Halosen pää, ja hänen ulkonäköään on käsitelty.
– Kun häntä kuvattiin, häntä ei maskeerattu vähäosaisen tai asunnottoman oloiseksi, se on tehty jälkikäteen. Hänellä on hyväksytetty koko kuva.
Lisäksi kuvassa näkyvästä betoniseinästä on poistettu Eiron mukaan joitain graffiteja.
– Siellä oli sellaisia lyhenteitä, jotka eivät sopineet tähän taustalle.
Kuvien rakentaminen ja muokkaaminen on hänen mukaansa tavallista mainosalalla.
– Olen äärimmäisen hämmästynyt, että tällaista keskustelua ylipäätään käydään, mutta ymmärrän sen. Ammatillisesta näkökulmasta tässä ei ole mielestäni mitään uutista. Kuvia rakennetaan, kun mainoksia tehdään, jotta lopputulos on paras mahdollinen, Eiro sanoo.
Juttua muokattu klo 21:40: Lisätty Tarja Halosen kommentit jutun alkupuolelle, ensimmäisen väliotsikon jälkeen.