Hyppää sisältöön
Artikkeli on yli 5 vuotta vanha

Näin käy, kun oppilaat pääsevät ideoimaan uutta koulua: Pulpetit pois ja pitkät pöydät ruokalaan

Jyväskylässä uuden yhtenäiskoulun suunnitteluun valjastettiin myös oppilaat. Jatkossa suunnittelutyöhön voi päästä nykyistä useampi koululainen.

Joonas Ruokkeinen pitämässä kioskia
Joonas Ruokkeinen innostui uuteen kouluun suunnitellusta kioskista. Kuva: Eveliina Matikainen / Yle
Annika Rantanen
Avaa Yle-sovelluksessa

Omat kaapit reppujen säilytystä varten, kirkkaita värejä seiniin, kioski ja pitkät pöydät ruokalaan.

Jyväskylässä Keljonkankaan koululaiset ovat eturintamassa mukana suunnittelemassa uuden koulun ulkomuotoa ja toimintaa. Keljonkaalle nousee vuoteen 2020 mennessä 650 oppilaan yhtenäiskoulu.

Ainakin pulpeteille tulee tyrmäys, ja mukavasta sohvasta jätetään tilaus.

– Värit voisivat olla kirkkaita ja raikkaita, eivät kuitenkaan räikeitä. Sitten pitäisi olla kukkia ja kasvillisuutta. Ja ruokapöytiin pitäisi sopia nykyisen kuuden sijaan kahdeksan, sanoo Aliisa Apo.

– Sitten on semmoinen idea, että reppuja ei tarvitsisi aina viedä naulakkoon. Kaikilla voisi olla omat kaapit, joihin ne laitettaisiin, jatkaa Mio Paananen.

Pienoismallin valmistusta
Kuumaliiman ja kartongin avulla syntyy pienoismalleja uuden koulun tiloista. Kuva: Eveliina Matikainen / Yle

Ideat esitellään arkkitehdeille

Jyväskylä on lähivuosina useiden kouluinvestointien edessä. Keljonkaalle rakentuvan uuden yhtenäiskoulun suunnittelussa oppilaat haluttiin ottaa mukaan suunnitteluun – ja tulokset ovat hyviä, sanoo rehtori Marja Hänninen-Helin.

Tytöt rakentamassa pienoismallia
Koululaisten ideoita poimitaan mukaan arkkitehtien suunnittelupöydälle. Kuva: Eveliina Matikainen / Yle

Oppilaat jaettiin suunnitteluviikolla eri-ikäisistä koululaisista muodostettuihin ryhmiin, jotka pohtivat uuden koulun ratkaisuja työpajoissa.

– Tässä on syntynyt sellaisia ajatuksia, jotka eivät ole tulleet meille aikuisille mieleenkään, Hänninen-Helin sanoo.

Jyväskylän perusopetuspalveluiden suunnittelija Tanja Räty on jatkossa paljon vartijana. Hän ryhmittelee ideoita koulun pääsuunnittelijoille jatkosuunnittelua varten.

Lapsia maalaamassa
Ideoita kerättiin niin draama- kuin maalaustyöpajoissa. Kuva: Eveliina Matikainen / Yle

– Tekemisen henki on ollut rento, vaikka ryhmissä on eri-ikäisiä suunnittelemassa. Ja oppilaat ovat olleet hyvin kiinnostuneita siitä, miten heidän tekemisensä sitten jatkossa koulun suunnitteluun vaikuttaa, Räty toteaa.

Koululaisten työpajoissa kokoamat suunnitelmat tallennetaan aineistopankkiin. Samalla kirjataan ylös ajatuksia esimerkiksi koulun välineistöön liittyen.

Vuodenvaihteeseen mennessä oppilaiden ideoita esitellään uuden koulun pääsuunnittelijoille.

lapsia istumassa pöydän ääressä
Yhtenä toiveena oli saada ruokalaan nykyistä pidemmät pöydät. Kuva: Eveliina Matikainen / Yle

Jatkossa oman koulun suunnitteluun saattavat päästä vaikuttamaan entistä useammat jyväskyläläiskoululaiset.

– Nyt haetaan kokemuksia siitä, onko tällainen mielekästä. On mahdollista, että osallistamista käytetään jatkossa muissakin hankkeissa, Räty sanoo.

Suosittelemme sinulle