VTT selvitti viime vuonna ajoneuvojen sähköenergian latausta ja kulutusta autojen lämmittämisjärjestelmiä valmistavan Defan toimeksiannosta.
Ajokokeiden yhteydessä suoritetuissa mittauksissa selvisi, että uudehkojen autojen oma generaattori ei välttämättä lataakaan akkua jatkuvasti moottorin käydessä.
– Tehtiin tarkkoja kokeita, joiden aikana mitattiin virtoja. On todellakin autoja, jotka eivät kylmäajossa juurikaan lataa. Käytännössä mitä uudempi auto sitä ongelmallisempi, sanoo VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko.
Aikaisemmin akku latautui aina, kun moottori kävi. Auton moottorilla tuotettu sähkö lisää kuitenkin merkittävästi polttoaineen kulutusta. Parempiin päästö- ja polttoaineenkulutusarvoihin päästäkseen pyrkii nykyauto lataamaan akkua niin harvoin kuin on välttämätöntä.
– Joko auto ei lataa ja sitten auton sähkönkulutus syö akun tyhjäksi. Toinen mahdollisuus on, että lataa, mutta ladattavan sähkön määrä näkyy kulutuksessa, Laurikko sanoo.
Käynnistyy mutta hyytyy matkalle
Metropolia ammattikorkeakoulun ajoneuvotekniikan lehtori Heikki Parviainen tietää myös, että nykyiset autot lataavat akkua normaaliajossa aika harvoin.
– Auto vaatii hirveästi sähköä käydäkseen. Jos akku on huonossa kunnossa, niin startin jälkeen ei riitä enää sähköä. Esimerkiksi polttoaineen suihkutus vaatii paljon energiaa. Sen vuoksi auton hinaaminen käyntiin on yhtä tyhjän kanssa, Parviainen sanoo.
Ja akku ei välttämättä ole huonossa kunnossa sen vuoksi, että se olisi vanha.
Akku ottaa pakkasessa huonosti varausta vastaan. Samaan aikaan sähköä kuluttavat laitteet käyvät kovalla teholla. Ja näitä sähköä käyttäviä laitteita on autoissa koko ajan enemmän. Jatkuva alivaraus ja lyhyet ajomatkat tekevät lyijyakusta nopeasti lopun.
– Minulta kysyttiin juuri, että pitääkö ajaa ylimääräistä ajoa, jotta saa akun ladattua. Vastasin, että on huomattavasti halvempaa ladata akkua seinästä ylläpitolaturilla. Auton omalla laturilla valmistettu sähkö se vasta kallista onkin, VTT:n Juhani Laurikko sanoo.
Motivan laskelmien mukaan jokainen bensiinimoottorisen auton laturin tuottama kilowattitunti kuluttaa noin 0,65 litraa polttoainetta. Akun lataaminen verkkovirralla seinästä tulee lähes seitsemän kertaa halvemmaksi.
Akun ylläpitolaturi maksaa itsensä polttoainesäästönä takaisin
VTT mittasi autojen sähköenergian hallintaa, jotta työn tilaaja Defa saisi tietoa akkujen ylläpitolatureiden markkinoimiseksi.
Kokeiden tulokset viittaavat VTT:n Juhani Laurikon mukaan siihen, että akkua on järkevä ladata samaan aikaan, kun moottoria esilämmitetään.
– Pelkkä moottorin esilämmittäminen ei enää anna sitä, mitä se on joskus antanut. Moottorilämmittimen hankinnan oheen ylläpitolaturin lisääminen on ehdottomasti viisasta. Se vähentää akun lataamisen tarvetta auton omalla laturilla, mikä vähentää polttoaineen kulutusta ja se ehkäisee, että sähkö loppuu.
Myös Metropolian autotekniikan lehtori Heikki Parviainen investoisi moottorinlämmittimen asennuksen yhteydessä akun ylläpitolaturiin. Parviaisella on toinenkin vinkki.
– Koska kylmä akku ei ota kunnolla vastaan latausta, niin olisi ihan fiksu idea lämmittää akkua. Tällä hetkellä on olemassa jo useita akunlämmitysmattojen valmistajia. Akunlämmitin saa virtaa joko seinästä tai auton omalla sähköllä.
Jos moottori esilämmitetään sähköllä, on ylläpitolaturi helposti asennettavissa toimimaan samalla johdolla ja pistokkeella, millä moottorikin lämpiää.
Jos auto taas esilämmitetään talvella polttoainekäyttöisellä lämmittimellä, vaatii akun säännöllinen lataaminen jo enemmän vaivannäköä. Ainakaan kadunvarsipysäköinnissä pistorasiaa erillistä akkulaturia varten ei ole käytettävissä.
Juttua muokattu 20.12. klo 12.33: Jan Rautalinin sukunimi korjattu faktalaatikossa oikeaan muotoon.