Suomalaisia kehotetaan lokakuun alussa alkavalla kampanjalla lyhentämään suihkuja, alentamaan huonelämpötilaa, keventämään kaasujalkaa ja vähentämään viihde-elektroniikan käyttöä.
Kampanjalla pyritään säästämään energiaa, josta saattaa olla Suomessa pulaa ensi talvena. Kampanja on tehty muun muassa työ- ja elinkeinoministeriön, valtioneuvoston kanslian ja Motivan yhteistyönä.
- Täältä voit lukea, miksi sähkön hinta on noussut rajusti
Kunnissa on pohdittu, pitäisikö energiaa säästää esimerkiksi sammuttamalla katuvalot yöksi. Ulkomainosten rajoittamista ei ole silti vielä pohdittu, vaikka asiantuntijan mukaan ne kuluttavat huomattavasti sähköä.
Energiatehokkuuden professori: Iso, kirkas mainos voi kuluttaa omakotitalon verran sähköä
Uudet ulkomainokset käyttävät samaa tekniikkaa kuin televisiot, mutta ne ovat isompia ja vaativat ainakin kesäpäivinä enemmän kirkkautta ja vievät siksi myös enemmän energiaa, arvioi energiatehokkuuden professori Jero Ahola LUT-yliopistosta.
Ahola laskee, että noin kolmen neliön LED-näyttö – joita siis voi nähdä esimerkiksi stadioneilla tai kauppakeskusten seinillä – vastaa sähkön kulutukseltaan suurin piirtein kaukolämmöllä lämmitettävän omakotitalon sähkönkulutusta vuodessa. Jos näyttö siis on kirkas ja päällä ympäri vuoden, Ahola sanoo.
– LED-tekniikka on kehittynyt, ja sillä pystytään tuottamaan valoa energiatehokkaasti. Mutta kun palvelun määrä kasvaa, tehdään isoja näyttöjä ja kylvetään niitä joka paikkaan, kyllähän siinä energiaa kuluu.
Ulkomainokset tavoittavat kuitenkin suuren määrän kuluttajia, Ahola huomauttaa.
Ministeriö: Rajoituksia ei ole pohdittu
Työ- ja elinkeinoministeriön teollisuusneuvos Juhani Tirkkosen mukaan mitään yksittäisiä rajoitteita sähkön käyttöön ei ole suunnitteilla talven aikana.
– Jokaisen mainostajan ja mainostaulun käyttäjän on arvioitava, kuinka hyvää mainosta se on heille, että ne ovat tiukassa tilanteessa päällä.
Tirkkosen mukaan esimerkiksi mainostaulujen rajoittaminen ei olisi todennäköisesti lainsäädännöllisestikään mahdollista.
Ulkomainostajat: Tilannetta seurataan
Ulkomainosliitossa syksyn tilannetta seurataan tarkasti ja mietitään mahdollisia toimenpiteitä.
Clear Channelin toimitusjohtaja ja Ulkomainosliiton varapuheenjohtaja Timo Tammi kertoo, että yrityksissä joudutaan tällä hetkellä miettimään, miten nousseet sähkökustannukset maksetaan.
– Jos näyttää siltä, että Suomesta loppuu sähkö, liiton toimintatapaan ja etiikkaan kuuluu, että tilanteeseen reagoidaan.
Vielä alalla ei ole kuitenkaan selkeää linjausta, miten mahdollisen energiapulan tullen toimitaan, sanoo liiton puheenjohtajana toimiva Klaus Kuhanen.
– Hinnat ovat nousussa, ja on kerrottu, että energiasta saattaa olla pulaa. Mutta onko varsinaista energiakriisiä tulossa, se on suuren kysymysmerkin alla. Media ylläpitää tätä ajatusta.
Esimerkiksi bussipysäkkien mainostauluja ylläpitävän JCDecauxin toimitusjohtaja Kuhanen sanoo, että yrityksessä on mietitty, kuinka pitkään ulkomainokset ovat päällä esimerkiksi yölliseen aikaan, jos sähköstä alkaa tulla pulaa.
– Ulkomainonnassa on myös turvallisuusaspekti. Jos esimerkiksi bussipysäkit ovat pimeinä, sillä voi olla vaikutusta myös turvallisuuteen. Nämä ovat isoja kokonaisuuksia.
Timo Tammi toivoo, että jos kaupungeissa ryhdytään säästämään esimerkiksi ulkomainonnan käyttämästä sähköstä, siihen tulisi ohjeistus mahdollisimman korkealta taholta, jotta ohjeistus olisi kaikissa kaupungeissa sama ja tasapuolinen.
Voit keskustella aiheesta 5.9. klo 23 asti.