Kuntien omistama jäteyhtiö Kiertokapula avasi kesäkuussa uuden pienasiakkaille tarkoitetun asiointialueen ja otti samalla käyttöön digitaalisen palvelun.
Palvelun avulla kävijä voi etukäteen ilmoittaa, mitä jätettä on tuomassa Karanojalle. Lisäksi asiakas voi maksaa kuormansa etukäteen.
Moni Karanojan jätteenkäsittelyalueella kävijä ilmoittaakin jo jätekuormansa etukäteen, kertoo Kiertokapulan kehitysjohtaja Tero Helin.
- Meillä oli jo heti ensimmäisenä päivänä useampi asiakas, joka käytti ennakkoilmoittautumista ja ihan onnistuneestikin vielä.
Helinin mukaan jäteyhtiö on seurannut digitaalisen palvelun käyttöä.
- Alkuun ennakkoilmoittautumisia saatiin noin 8 prosenttia ja elokuussa niitä oli jo yli 10 prosenttia. Teimme alkuun myös vähän kyselyä siitä, kuinka palvelu nähtiin ja pääpiirteittäin ennakkoilmoittautujat on erittäin tyytyväisiä palveluun, koska se on helppokäyttöinen ja pääsee sujuvasti alueelle.
Rakentaminen jatkuu Karanojalla
Uusi asiointialue herätti Tero Helinin mukaan alkuun hämmennystä, koska se poikkesi niin paljon vanhasta jätteenkäsittelyalueesta.
– Jouduimme tekemään kesällä jonkin verran muutoksia opastamiseen, mutta viimeisen kuukauden aikana asiakkaat ovat selvästi alkaneet oppia tulemaan uudelle alueelle, eivätkä enää mene vanhasta tottumuksesta vanhalle alueelle, Helin kertoo.
Parhaillaan Karanojalla rakennetaan vielä pienasiakkaille tarkoitettua aluetta, jonne voi viedä risut ja muut puutarhajätteet.
– Valitettavasti vielä puutarha- ja haravointijätteet sekä esimerkiksi omenat joudutaan viemään vanhalle alueelle, mikä aiheuttaa hämmennystä joissakin asiakkaissa, Kiertokapulan kehitysjohtaja Tero Helin kertoo.
Uusi alue valmistuu aikataulun mukaisesti vuoden loppuun mennessä.
Lisää Kanta-Hämeen uutisia Yle Areenassa: kuuntele, katsele ja lue mitä lähelläsi tapahtuu.