Hyppää sisältöön

Analyysi: Berealin piti olla vastalause somen kiiltokuville, mutta sen sisällössä on jo nyt Instagramista tuttua poseeraamista

Berealin käyttö tuntuu nostalgiatripiltä sosiaalisen median varhaishistoriaan, kirjoittaa Ylen toimittaja Miika Koskela.

Bereal taltioi samanaikaisesti kuvan puhelimen etu- ja takakameralla. Toimittaja Miika Koskela on jakanut sovelluksessa jo kahdeksan kuvaa itsestään työtietokoneen ääressä. Kuva: Tommi Pylkkö / Yle, kuvat Miika Koskela / Yle

Arki-iltana kello 21 maissa ystäväni ovat autossa, bussissa tai hississä matkalla koteihinsa. Määränpäänsä jo saavuttaneet tuijottavat televisiota tai tietokoneen ruutua. Yksi laittaa ruokaa ja toinen syö.

Tämän kaiken voin nähdä selaamalla heidän Bereal-päivityksiään.

Aloin käyttää Berealia elokuussa, jolloin siitä tuli Iphonen ladatuin sovellus (siirryt toiseen palveluun) Suomessa.

Berealissa voin katsoa päivityksiä ihmisiltä, jotka oikeasti tunnen. En seuraa ensimmäistäkään influensseria, tuotemerkkiä tai uutistoimistoa, eikä sovelluksen algoritmi pakkosyötä minulle korealaisten teinipoikien tanssivideoita.

Tämä some kertoo tavallisesta arjesta. On kaksoisleukoja, unisia silmiä, sohvalla makoilua, lenkkipolkuja sekä koruttomia arkiaterioita. Ja paljon kuvia näyttöpäätteistä. Kuvakulmat ja valotukset ovat vähän mitä sattuu.

Bereal tuntuu nostalgiatripiltä sosiaalisen median varhaishistoriaan: aikaan, jolloin itsensä esittäminen ei verkossa ollut vielä niin siloteltua.

Kuuntele alta Sometilinteko-podcastin jakso, jossa pohditaan uuden kuvakeskeisen applikaation tarpeellisuutta.

Anti-Instagramin aitous on katoavaista

Berealia on kutsuttu anti-Instagramiksi, mutta kuherruskuukauden jälkeen olen huomannut sen käytössä Instagramista tuttuja piirteitä.

Päivitys pitäisi tehdä välittömästi, kun notifikaatio tulee, mutta kun päivän Bereal-hetki yllättää kesken vessareissun tai tärkeän palaverin, se jää tekemättä. Jos postausta lykkää tovin, miksi ei saman tien odottaisi päivän kiinnostavinta huippuhetkeä.

On astuttu kaltevalle pinnalle, ja pian Berealin fiidi voi alkaa täyttyä täydellisesti harkituista aamiaiskattauksista.

Alkuun pidin Bereal-kontakteissa vain läheisiä ystäviäni. Nyt työkaverit, sukulaiset ja entiset opiskelukaverit ovat alkaneet lähettää kaveripyyntöjä. Jos pyynnöstä ei kehtaa kieltäytyä, pitää harkita, kenen seurassa, missä ja milloin päivityksissä voi näyttäytyä.

Julkisuudenhallinta on alkanut ja aitous tälläkin alustalla tekee hidasta kuolemaa.

Toimittaja Miika Koskela jakoi Berealissa kuvan itsestään viilentymässä pöytätuulettimen edessä 19. elokuuta. Kuva: Miika Koskela / Yle

Berealia uhkaa somebisneksen tutut lainalaisuudet

Bereal ei ole vielä vakiinnuttanut asemaansa somepalveluiden joukossa, ja sen lento saattaa jäädä lyhyeksi.

Sovellus ei viime viikkoina ole toiminut aivan luotettavaksi. Notifikaatiot eivät tule ajallaan, ja kuvat jäävät latautumatta. Kehitys ei ehkä ole pysynyt käyttäjämäärän kasvun mukana.

Berealilla ei vielä ole ansaintalogiikkaa. Sen käyttö on ilmaista, eikä alusta ainakaan toistaiseksi myy keräämäänsä dataa kolmansille osapuolille. Yhtiö on kertonut (siirryt toiseen palveluun) kuitenkin suunnittelevansa maksullisten lisäominaisuuksien lanseeraamista välttääkseen mainosten lisäämisen alustalle.

Tärkeimmät somealustat ovat jo kopioineet Berealin idean. Instagramissa (siirryt toiseen palveluun) ja Snapchatissa (siirryt toiseen palveluun) on kaksoiskameraominaisuus ja Tiktokissa (siirryt toiseen palveluun) Now-toiminto, joka on kuin videoversio Berealista.

Voi hyvin olla, että joku edellä mainituista somejäteistä ostaa koko yhtiön, ja sulauttaa sen osaksi omaa sovellusvalikoimaansa.

Bereal-notifikaatio on useasti tavoittanut Miika Koskelan matkalla työpaikalta kotiin. Kuva: Miika Koskela / Yle

Sisältö toistaa itseään

Seuraavana iltana notifikaatio tulee jälleen klo 21 maissa.

Entinen opiskelukaverini on bänditreeneissä, ja työkaverin koira istuu ikkunalaudalla. Useimmissa päivityksissä tuijotetaan taas ruutua kotisohvalla.

Bereal voi kaatua siihenkin, että sisältö alustalla on tylsää ja toisteista.

Tai sitten ei. Vielä 75 prosenttia kontakteistani jaksoi edelleen tehdä päivityksen.

Voit keskustella analyysista 30.9. klo 23.00 asti.

Suosittelemme sinulle