Ilmaisilla sähkö- tai hybridiautojen latauspaikoilla on kuhinaa. Kauppareissulla voi huomata, että kun yksi auto lähtee, toinen ajaa pian latauspaikalle.
Pelkästään ilmaisten latausasemien käyttäminen olisi työlästä, ja muut autoilijat alkaisivat varmasti purnata vielä enemmän.
Sami Peltonen lataa hybridiään pääosin kotonaan, mutta käy ilmaisilla paikoilla kauppareissuillaan.
– Ilmaisia lounaita ja ilmaisia latauksiakaan ei kohta enää ole, hän toteaa.
Peltonen uskoo, että lataus muuttuu yhä enemmän maksulliseksi ja hinnat lähestyvät markkinahintaa. Hän sanoo, että lähipiirikin antaisi palautetta, jos ilmaisesta lataamisesta tulisi elämäntehtävä.
– En ole lähtenyt konttoria pitämään autoon. On reilua muita autoilijoita kohtaan, että autoa ladataan varsinkin ilmaisella paikalla vain sen aikaa kuin itse kaupassa asioi, kertoo Peltonen.
Peltonen on huomannut, että joissakin paikoissa lataamiseen on tullut jo rajoituksia. Tällainen voi olla esimerkiksi vaatimus parkkikiekon käyttöön, tai yli ajan menevästä lataamisesta rapsahtaa lisähintaa.
– Sähkön hinnan pitäisi yli kaksinkertaistua ennen kuin ajan vain bensalla. Moni meistä on valmis maksamaan kohtuullisen markkinahinnan latauksesta, pohtii Peltonen.
Sähköauton kuljettaja luottaa vielä tulevaisuuteen
Muutama viikko sitten sähköauton hankkinut Jani Rusi on törmännyt ikävään lieveilmiöön. Hän ei varsinaisesti hae ilmaisia latauspaikkoja, mutta poikkeaa niille kauppareissuilla.
– Kun viime kerralla kävin ilmaisella pisteellä, autoni ehti ladata kaksi minuuttia kunnes seuraava asiakas oli pistänyt lataukseni poikki, kertoo Rusi.
Mieluummin hän maksaa muutaman kymmenen senttiä ja saa autonsa ladattua.
– Tällä kertaa saan tästä ilmaiseksi muutaman prosentin sähköä samalla, kun täytän ruokavarastoa, Rusi sanoo.
Jani Rusi on tyytyväinen sähköautohankintaansa. Hän on käynyt työmatkoilla myös pääkaupunkiseudulla ja kertoo löytäneensä latauspaikkoja mukavasti.
Ilmaiset latauspaikat harvassa, mutta niitä tulossa lisää
Ilmaisia latauspisteitä on enää pääosin Lidlin ja Ikean pysäköintialueilla sekä satunnaisesti muun muassa kauppakeskuksissa. Osa maksullisista latauspaikoista on samaan aikaan nostanut hintoja.
Monet autoilijat hätkähtivät taannoin uutista, jossa Lidl-kauppaketjun kerrottiin muuttaneen latauksen maksulliseksi Saksassa.
Myymäläketju Lidlin kiinteistöpäällikkö Arttu Puhakka kertoi jo aiemmin Ylelle, että Lidl aikoo pitää Suomessa myymälöidensä yhteydessä olevat sähköautojen latauspisteet maksuttomina. Hän lisää nyt, että ilmaisten latauspaikkojen määrää ollaan jopa lisäämässä.
Myymälöitä Lidlllä on yhteensä 201 kappaletta ja sähköauton latauspiste löytyy 68 myymälän pihasta.
Ikea on siirtymässä jatkossa maksullisiin latauksiin, mutta vielä latauspisteet ovat maksuttomia. Ikean Suomen liiketoiminnan kehitysjohtaja Ann-Christin Pilviö kertoo, että tavarataloissa halutaan mahdollistaa asiakkaille tehokas lataus asioinnin aikana.
– Suunnitelmissamme on lähitulevaisuudessa päivittää pisteet latausteholtaan suurempiin. Tässä yhteydessä latauspisteistä tulee maksullisia. Kaikissa Ikea–maissa noudatetaan samaa toimintamallia, kertoo Pilviö.
Ikealla on neljä latauspisteitä jokaisessa tavaratalossa. Myös siellä pohditaan latauspisteiden määrän lisäämistä.
Lataus kotonakin edelleen järkevää
Kaikki Ylen tapaamat sähkö- ja hybridiautoilijat suosivat kotona lataamista edelleen. Tuore sähköauton omistaja Jani Rusi pärjää toistaiseksi matkalaturilla.
– Meillä nousee sähkön hinta roimasti, kun omakotiyhdistyksen sopimushinta muuttuu tämän kuun lopulla. Sen jälkeen voi olla jopa taloudellisesti kannattavampaa ladata maksullisilla paikoilla. Työpaikkani yhteydessä lataus maksaa 29 senttiä kilowattitunnilta.
Rusi uskoo, että sähkön hinta laskee jossain vaiheessa.
– Ainakin joillain latauspisteillä on aika pitkät sopimukset hinnasta. Tuskin hinta niissä niin paljon nousee kuin kuluttajahinta. Aika näyttää, miten järkevä ratkaisu sähköauton hankkiminen oli, kertoo Rusi.
Samalla latauspisteellä käynyt Mari Harittu arvioi hänkin, että sähkön hinta tulee jälleen laskemaan. Hän lataa hybridiään aina kauppareissuilla, mutta myös kotilataus on yhä käytössä.
Ilmaisten paikkojen häviäminen ja lataushintojen nousu harmittavat häntä.
– Mitä se luontokin siitä tykkää, jos säästän vaihtamalla bensiiniin. Meillä on vielä sellainen sähkösopimus, että kannattaa ladata kotona. Kohta se vaihtuu, joten katsotaan, ollaanko sitten enemmän latauspisteillä.
Jarno Kuustonen on tyytyväinen, kun sai lyötyä juuri uuden sähkösopimuksen kiinni. Hän myöntää, että sähkön hintaero on kaventunut kodin ja julkisen latauspaikan välillä.
Kuustonen aikoo käyttää hybridissään sähköä edelleen aina kun voi.
– Ympäristönäkökulma on aika määräävä itselleni. On merkitystä, että pystyy ajamaan vihreällä sähköllä, Kuustonen sanoo.
Hän uskoo hintojen tasaantuvan.
– Nousu liittyy Ukrainan kriisiin. En usko, että välttämättä tullaan näkemään alle viiden sentin kilowattihintoja, mutta ei lataussähkö varmaan 50 senttiäkään jatkossa maksa, pohtii Kuustonen.
Voit keskustella aiheesta Yle-tunnuksella (siirryt toiseen palveluun) 7. lokakuuta kello 23 asti.
Lue myös:
Kysely: suomalaiset suhtautuvat sähköauton hankintaan penseästi, vaikka hinta tippuisi reilusti