Hyppää sisältöön

Nykivä ajotapa liikennevaloissa vie bensaa ja aikaa – tutkija ihmettelee, miksei asiaa helpottava lisävaruste ole vieläkään tullut autoihin

VTT:n ja Tampereen kaupungin tutkimuksessa nopeusnäytöt kertoivat lähestyville ajoneuvoille optimaalisen ajonopeuden, jolla seuraavista liikennevaloista voi ajaa pysähtymättä läpi.

Tuoreen tutkimuksen mukaan uusien nopeusnäyttöjen ansiosta bussien keskinopeudet nousivat ja keskimääräinen polttoaineenkulutus pieneni. Kuva: Marie Söderman / Yle

Kiihdytys liikennevaloihin, äkkipysähdys punaisiin ja taas kiihtyen liikkeelle. Tällainen nykivä ajotapa vie bensaa, hermoja ja aikaa.

Sille olisi kuitenkin vaihtoehto. Tämä huomattiin Tampereella kaupungin ja Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n tutkimuksessa.

Tampere ja VTT tutkivat, miten vilkkaalle läpikulkukadulle asennetut suositusnopeusnäytöt vaikuttivat bussien bensan kulutukseen.

Tampereen Hatanpään valtatien kahteen risteykseen asennettiin pariksi vuodeksi nopeusnäytöt, jotka kertoivat lähestyville ajoneuvoille optimaalisen ajonopeuden. Tällä nopeudella seuraavista liikennevaloista pystyi ajamaan pysähtymättä läpi.

VTT:n tutkijat Pertti Peussa (vas.) ja Kimmo Kauvo tutkivat, miten bussien polttoaineen kulutukseen vaikuttaa, jos ajo sujuu suhteellisen tasaisesti. Kuva: Juha Kokkala / Yle

Tutkimuksen mukaan tästä oli selvää hyötyä. Bussien keskinopeudet nousivat ja keskimääräinen polttoaineenkulutus pieneni.

Analyysissä hyödynnettiin Tampereen kaupungin busseista kerättyä avointa liikennedataa ja kerättyä vertailudataa. Korona-epidemian vaikutuksen osuutta seurantatuloksiin ei kyetty erittelemään.

Näyttö auton kojelautaan

VTT:n johtava tutkija Pertti Peussa sanoo, että vastaavan näytön voisi tuoda hyvin nykyautoihin. Oleellinen tietolähde eli riittävän modernit liikennevalot ovat olleet markkinoilla jo vuosia.

Parasta olisi jos nopeussuositus olisi esimerkiksi ajoneuvon kojelaudan näytössä kuljettajan näkökentässä tai nopeudensäätimen asetusarvona.

– Teknologialtaan järjestelmä on valmis, mutta se ei ole yleistynyt. Olemme hieman yllättyneitä, miten tällaista ei ole autoissa vieläkään, Peussa sanoo.

Ratkaisun konsepti ja sitä tukeva teknologia on kehitetty jo toistakymmentä vuotta sitten. Alun perin sitä kehitettiin autoliikenteen sujuvoittamiseksi, polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi ja kuljettajan stressitason alentamiseksi. Tiedossa ei ole vieläkään, milloin tällainen lisävaruste voisi tulla autoihin.

Kaikissa tilanteissa näytöstä ei ole apua.

– Suositusnopeus toimii parhaiten, kun voi säätää omaa nopeutta. Ruuhkassa puskuri puskurissa tätä ei voi tehdä, Peussa sanoo.

Tässä vaiheessa näyttöjä ei ole tulossa lisää Tampereelle, mutta liikennevaloista kerätään uutta tietoa.

– Käynnissä on uusi projekti, jossa kaikilta laitetoimittajilta ja kaikista eri liikennevalolaitetyypeistä saadaan reaaliaikaista ja paikkaan sidottua tietoa, joka voidaan tuoda suoraan pyöräilijälle, ajoneuvoon, bussiin, automaattiajoneuvoon tai niissä oleviin erillisiin laitteisiin, Mika Kulmala Tampereen kaupungilta sanoo.

Voit keskustella jutusta perjantaihin 7.10. kello 23:een saakka.

Suosittelemme sinulle