Hyppää sisältöön

Pian 117 000 kodin postit lajitellaan Jyväskylässä energiatehokkaassa jakelukeskuksessa – hallissa maalämpö ja uudet jakeluautot kulkevat sähköllä

Postin tavoitteena on saada kaikki kuljetukset ja kiinteistöt päästöttömiksi vuoteen 2030 mennessä.

Postin uudessa jakelukeskuksessa on led-valaistus. Kuva: Jussi Lindroos / Yle

Jyväskylän Seppälänkankaalla Postin uudessa jakelukeskuksessa on vielä tyhjää. Ensi vuoden helmikuuhun mennessä yli 2000-neliöinen halli täyttyy, kun sinne siirtyy 117 000 kotitalouden postin lajittelu.

Vielä keskeneräisen hallin pihassa on myös 10 uutta sähköpakettiautoa, joilla hoidetaan jatkossa Jyväskylän ja ympäristökuntien postinjakelu.

Maalämmöllä lämpiävä uusi paperipostin jakelukeskus ja sähköautot ovat osa toimia, joilla Posti aikoo painaa kiinteistöjen ja autojen päästöt nollaan vuoteen 2030 mennessä.

Ilmasto- ja ympäristöjohtaja Anna Heino kertoo, että Postin päästöistä kiinteistöjen osuus on viidennes. Siksi uuteen tilaan tulee led-valaistus, johon käytetään vain vihreää sähköä.

– Meidän tavoitteemme on vuoteen 2040 mennessä nettonolla ja kaikkien hankintojenkin päästöt, kuten tietotekniikka tai datasiirrot, viedään aidoilla keinoilla nollaan. Kompensaatiota ei sallita, sanoo Heino.

Heinon mukaan tavoite on mahdollista saavuttaa, koska ”kaikki teknologia on jo olemassa”.

Heinon mukaan logistiikka on maailman kolmanneksi saastuttavin toimiala. Sen vuoksi Postin koko kalusto menee uusiksi: vuoteen 2030 mennessä kuljettamiseen käytettävien autojen käyttövoimana on sähkö, vety, biodiesel tai -kaasu.

Kaikki kuljetukset vihreiksi

Päästötavoitteet sitovat jatkossa Postin lisäksi alihankkijoita. Postin oma kalusto on jo kartoitettu ja tarpeet selvitetty.

– Nyt käynnissä on neuvottelut, joilla halutaan varmistaa, että myös alihankkijat voivat siirtyä kannattavasti vihreään kuljettamiseen, sanoo Heino.

Postin Jyväskylän palvelupäällikkö Jari-Pekka Haapasalon mukaan uunituoreet sähköautot ovat jakelussa iso mullistus, sillä tähän saakka pakettiautot ovat kulkeneet dieselillä.

– Näiden kymmenen uuden auton mittariin tulee vuodessa yhteensä 250 000 kilometriä. Se on paljon, koska autot liikkuvat vain Jyväskylän alueella, sanoo Haapasalo.

Jakeluautojen lisäksi Jyväskylässä otetaan käyttöön muun muassa sähkörahtiskoottereita. Kuva: Jussi Lindroos / Yle

Haapasalon mukaan autojen kuljettajat valitaan ajotapaindeksillä, jolla mitataan muun muassa jakajien ajotottumuksia, kuten jarrutuksia, kiihdytyksiä ja moottorin kierrosalueiden käyttöä.

Ensimmäisenä sähköauton rattiin siirtyvät kuljettajat, joilla on eniten parannettavaa ajamisen energiatehokkuudessa.

Yhtä aikaa autojen kanssa käyttöön otetaan myös 17 sähkörahtiskootteria, 13 sähkökärryä ja 11 sähköpyörää.

Lue myös:

Suosittelemme sinulle