Seinäjoelle on ryhdytty rakentamaan raakapuuterminaalia. Kyse on 13 miljoonan euron hankkeesta, jossa rakennetaan uusi raakapuun kuormauspaikka junanraiteineen noin 30 hehtaarin alueelle Seinäjoen Palonevalla.
Puunkuormauskentästä tulee noin 17 hehtaarin kokoinen.
Kuormausalueelle rakennetaan peräti 7 kilometriä uutta junanrataa ja yhteys Jyväskylän rataan. Lisäksi rakennetaan uusia tieyhteyksiä.
Työ on nyt alkanut raivaamalla puita alueella ja pian alkavat myös maanrakennustyöt.
Työn tilaaja on Väylävirasto ja kokonaisurakasta vastaa pedersöreläinen Sundström Oy, jolle urakka on merkittävä.
– Se on kooltaan merkittävä ja tässä pystymme myös talvella tekemään töitä. Yleensä meidän alalla on talvella hiljaisempaa, joten työllisyysnäkökulmasta tällä on merkitystä tulevalle talvelle, toteaa Sundströmin toimitusjohtaja Tommy Wikman.
Sundströmillä on kokemusta myös radanrakentamisesta jo aiemmissa projekteissaan.
– Radanrakennus on merkittävä osa meidän liiketoimintaa, kertoo Wikman.
Sundström Oy työllistää noin 150 henkilöä, ja Seinäjoella tulee työskentelemään vaihtelevasti noin 20-30 työntekijää.
Rakentamishanke kuulostaa isolle, mutta valmista pitäisi olla jo vuoden kuluttua marraskuussa 2023.
Seinäjoella ei vielä ole raakapuun kuormauspaikkaa, joka vastaisi elinkeinoelämän tarpeisiin ja kasvavaan puun kysyntään. Etelä-Pohjanmaalla on kuormauspaikkoja rautateiden yhteydessä muun muassa Teuvalla ja Alavudella.