Hyppää sisältöön

”Voisi vaikka mennä hitaamminkin”, ”Varmasti tulisi liikuttua enemmän” – näin junamatkustajat ajattelevat tunnin junasta

Tampereen rautatieasemalla nopeampi raideyhteys Helsinkiin saa matkustajilta kannatusta, vaikka kustannukset mietityttävät. Riihimäellä ihmetellään koko tunnin junan tarpeellisuutta.

Kysyimme tamperelaisilta, minkälaisen vastaanoton junayhteys saisi. Video: toimittaja Katri Tapola, kuvaaja Helmi Holopainen / Yle

Suunnitelmat Tampereen ja Helsingin välille suunnitellusta suurnopeusradasta saivat maanantaina junamatkalle lähteneiltä sekä kannustusta että kritiikkiä. Moni vastaajista arvosti matka-ajan lyhenemistä ja ajan säästymistä muihin asioihin, mutta osalle sillä ei ollut mitään merkitystä.

Ratahanke on herättänyt tunteita puolesta ja vastaan. Ylen kyselyyn vastanneista Pirkanmaan kansanedustajista suurnopeusradan kannalla oli neljä, vastustajia oli kaksi, ja epätietoisia kannastaan peräti puolet.

Yle kysyi matkustajien mielipiteitä tunnin junasta Tampereen ja Riihimäen juna-asemilla.

Tampereen asemalla hanke saa kannatusta, mutta ei pelkkää suitsutusta.

Keravalta kotoisin oleva Juha Kurkela sanoo, että hän kannattaa nykyisen pääradan parantamista.

– Omaan junankäyttöön nopea yhteys ei ratkaisevasti vaikuttaisi, mutta niille ketkä tarvitsevat nopeampaa yhteyttä, niin heille se olisi varmaan hyväksi.

Kurkela sanoo, että ei ole kuullut junamatkalaisten puhuvan tunnin junasta.

Tamperelainen Elina Miettinen puolestaan kertoo, että hänellä tulisi kuljettua enemmän näiden kahden kaupungin väliä, jos matka taittuisi tunnissa.

– Kavereita ja sukua on Helsingissä, niin ihan varmasti tulisi liikuttua enemmän. Nyt kuljen noin kerran kuukaudessa.

Tamperelainen Elina Miettinen ei ole junassa kuullut keskustelua radan uusimisesta. Kuva: Helmi Holopainen / Yle

Mihin ihmisillä on kiire?

Leena Chop Tampereelta ihmettelee, mihin ihmisillä on kiire. Tunnin juna ei vaikuttaisi mitenkään hänen liikkumiseensa.

– Minun mielestä tunnin junan oikaisut on väärin niitä ihmisiä kohtaan, jotka joutuisivat menettämään kotinsa tai omat rakkaat maisemansa. Tahtotila on aina eteenpäin, ylöspäin, nopeammin ja kiireemmin, mutta minä vastustan näitä. Voisi vaikka mennä hitaamminkin, Chop sanoo.

Lisää: Kun selvitys tuli julki, Tuuli Joensuu puhkesi itkuun – Suomi-radan linjausta vastaan kytee vastarinta: ”Tuhoaisi tämän paikan tunnelman”

Suomi-rata oy suunnittelee parannuksia ratayhteyteen Helsingin ja Tampereen välille. Vaihtoehtoja on käytännössä kaksi: toinen on pääradan lisäraiteet ja oikaisut Riihimäen ja Tampereen välille, toinen kokonaan uusi suurnopeusrata. Kuva: Tommi Pylkkö / Yle, lähde: Suomi-rata Oy

Tamperelainen Emma Hannibal kulkee Tampereen ja Helsingin väliä aika usein. Hänen mielipiteensä menee tunnin junan puolelle.

– Aikaa säästyisi matkustamiselta muihin asioihin. Ei tarvitsisi miettiä ajankäyttöä, voisi vain hypätä junaan ja olisi kohta perillä. Monille tuo väli on työmatka, hän muistuttaa.

”Julkinen infra ja nopeammat yhteydet positiivinen asia”

Tamperelainen Mika Yrjölä kannattaa nopeaa yhteyttä. Hänellä on kokemusta junamatkoista Italiasta, missä samalla matkalla voi eri juniin olla erihintaiset liput.

Kalliimmalla lipulla matka taittuu tunnissa, kun halvemmalla lipulla ja eri junalla sama matka voi kestää kolme tuntia.

– En tiedä onko se eriarvoistavaa ja sopiiko se suomalaiseen yhteiskuntaan vai ei, mutta lähtökohtaisesti julkinen infra ja nopeammat yhteydet on positiivinen asia.

Toisaalta Yrjölää askarruttavat rakentamisen kustannukset.

– Etätyö on nyt iso trendi. Olen pohtinut tosi paljon, että jos tällainen investointi tehtäisiin, olisiko se sittenkään taloudellisesti kannattavaa.

Lisää: Pirkanmaan nuorimmat kansanedustajat innostuvat tunnin junasta – ”Mahdollistaisi ainakin Tampere–Helsinki-lentojen lakkauttamisen”

Anni Nurminen matkustaa Tampereen ja Helsingin väliä työpäivinä joka päivä. Hän kannattaa myös nopeampaa yhteyttä.

Toisaalta tärkeintä on, että pääsee ylipäänsä perille.

– Olen ollut aika tyytyväinen tähän nykyiseen matkantekoon. Ainoa miinus on, että jos juna on ihan täynnä, niin ei aina pääse istumaan. Muuten olen ollut tyytyväinen.

Nopeampi junayhteys ei herättänyt Riihimäellä varauksetonta intoa. Monelle päärata on mielekkäämpi vaihtoehto. Video: kuvaus ja editointi Dani Branthin / Yle

Riihimäen asemalla ihmetellään tunnin junan tarpeellisuutta

Kokenut junamatkustaja, tamperelainen Kai-Pekka Heinonen odotteli junaa Riihimäen asemalla. Hän mielestään Suomi-radan suunnitelma on turha.

– Sille rahalle on kyllä muutakin käyttöä. Jos pääsen Tampereelta Helsinkiin noin puolessatoista tunnissa, niin se riittää takuulla.

Heinonen laskee liikkuneensa junalla huhtikuun alun jälkeen töiden merkeissä jo 69 matkaa. Hän kertoo ehtivänsä hyvin nykyisilläkin junilla.

– Jos pitää olla jossain aikaisemmin, niin katsotaan aikataulusta aikaisempi juna.

Hän käyttäisi rahat mieluummin nykyisten raideosuuksien parantamiseen. Pohjoisen suuntaan juna pysähtelee jatkuvasti.

Lisää: Nuoret sisarukset järkyttyivät – tunnin juna uhkaa jyrätä pellot, ja sama uhkaa satoja muita maatiloja: ”Rata näyttää menevän minun kotini päältä

Riihimäkeläinen Aino Tonttila ihmettelee, että mihin tunnin junaa yleensä tarvitaan. Hän pelkää, että junaliikenne Riihimäeltä hiljenisi kovasti, jos nopeampi yhteys tulisi.

– Minulla ei ole koskaan niin kiire, muutama minuutti sinne tänne – sillä ei ole mitään merkitystä.

Tonttila kertoo junailevansa pääradalla noin joka toinen kuukausi.

Nopeaa yhteyttä toivotaan laajemminkin Suomeen

Riihimäen asemalla tunnin jatkoyhteyttä odotellut jyväskyläläinen Heidi Hakamäki on nopean yhteyden kannalla.

– Ihmiset liikkuvat paljon Tampereen ja Helsingin väliä.

Hän kokee hyödyn olevan siinä, että matkakohteeseen jää enemmän aikaa. Hakamäki kertoo matkustavansa junalla pidempää matkaa ainakin kerran kuukaudessa.

Lisää: Kanta-Häme vaatii, että Tampereen ja Helsingin välisen tunnin junan suunnittelu keskeytetään heti

Vantaalainen Tino Valo toivoo nopeaa junaa mielellään Helsingin ja pohjoisen Suomen välille. Suomi-rata saa häneltä kannatusta.

Hän kertoo matkustavansa junalla päivittäin pääkaupunkiseudulla.

– Nopean yhteyden tarpeellisuuden määrittää se, miten paljon töitä tehdään oman kunnan ulkopuolella, Valo toteaa.

Llinjausvaihtoehdosta päättävät lopulta Suomi-rata oy:n omistajat: Suomen valtio, Finavia ja 20 radan vaikutusalueen kuntaa Helsingistä Ouluun. Lokakuun 20. päivä kokoontuneet osakaskunnat katsoivat, että niillä ei ole vielä riittävästi tietoa päätöksen tekemistä varten.

Mitä ajatuksia juttu herättää? Voit kommentoida aihetta tiistaihin 1. marraskuuta kello 23:een saakka.

Enemmän aiheesta:

Selvitys julki: tunnin juna Tampereen ja Helsingin välillä maksaisi 1,5 miljardia enemmän kuin vaihtoehto – linjaratkaisu voi olla edessä pian

Suunnitelmat uudesta nopeasta radasta saavat lisää arvostelua: Pirkanmaan Keskusta pitää liian kalliina, MTK pelkää viljelijöiden puolesta

Suomi-radan suunnittelu hankeyhtiössä saa hämäläiskansanedustajat näkemään punaista – metsäradan sijaan rahat halutaan pääradan kunnostukseen

Suosittelemme sinulle