Suomi toimi lauantaina kauttakulkumaana venäläiselle ydinpolttoaineelle.
Lappeenrannan lentokentälle saapui alkuillasta kaksi kuorma-autoa poliisisaattueessa. Autojen kuormana oli pitkiä, säteilyvaara-tunnuksella merkittyjä putkiloita.
Niitä alettiin lastata kello 19 aikaan kahteen Swiftair-lentoyhtiön rahtikoneeseen, joiden määränpäänä on Flightradar24-verkkosivuston mukaan (siirryt toiseen palveluun) Slovakian Bratislava.
Ylen toimittaja Jari Tanskanen kertoi paikan päältä, että kentällä oli Säteilyturvakeskuksen (STUK) henkilöstöä, Fortumin omistaman Loviisan ydinvoimalan väkeä ja runsaasti poliiseja.
– Tämä on siinä mielessä iso operaatio, että poliiseja on koko Kaakkois-Suomen alueelta, Tanskanen kuvailee.
Lastaus oli kello 21 aikaan yhä käynnissä, vaikka koneiden piti Flightradarin mukaan lähteä kohti Bratislavaa jo pari tuntia sitten.
Fortum: Rahti ei ole peräisin Loviisasta
Fortumista vahvistetaan, että kentällä on ollut rahti, mutta se ei ole peräisin Loviisan ydinvoimalasta.
– Siellä on ollut rahti, jolla ei ole mitään tekemistä Loviisan laitoksen toiminnan tai tuotannon kanssa. Ja voimme myös vahvistaa, että se ei ole ydinjätettä, toteaa Mark Autio Fortumin viestinnästä.
Sen enempää Autio ei kommentoi.
– Muilta osin se menee salassapidettävien asioiden piiriin, Autio toteaa.
STUK: Kyse kauttakuljetuksesta
– Kyse on tuoreen polttoaineen kuljettamisesta Suomen kautta. Tämä on ihan vakiintunutta toimintaa, kertoo Säteilyturvakeskuksen pääjohtaja Petteri Tiippana.
Tiippana jatkaa, että suomalaisille ydinlaitoksille tulee tuoreen polttoaineen kuljetuksia ”joitakin kertoja vuodessa”.
– Kauttakulkuja on ehkä harvemmin, mutta kyse ei ole poikkeuksellisesta toiminnasta.
Mutta mistä ydinpolttoaine on peräisin?
– Se on tullut Venäjältä.
Kyse on siis Rosatomin tai sen tytäryhtiön polttoaineesta.
Ydinpolttoaineet eivät ole EU:n pakotteiden alaisia.
Tiippana ei halua kommentoida, mihin kuljetus on matkalla.
Hän kertoo STUKin tarkastaneen kesällä kyseisetä kuljetusta koskevan suunnitelman ja siihen liittyvät turvasuunnitelmat.
– Totesimme, että ne ovat asianmukaiset ja lupa kuljetukselle annettiin.
Kuljetus ei liity Tiippanan mukaan mihinkään suomalaiseen ydinvoimalaan. Fortumilla ja poliisilla oli Tiippanan mukaan rooli kuljetuksen turvaamisessa.
– Kun tällainen kuljetus tapahtuu, siihen tarvitaan turvahenkilöitä. Tässä tapauksessa (ydinpolttoaineen) kuljettaja on tilannut kuljetuksen turvaamisen Fortumin kautta.
Klo. 1.07: Muutettu Flightradar-verkkosivusto muotoon Flightradar24-verkkosivusto.