Turun tunnin junaan liittyvän Salon ja Espoon välisen oikoradan yleissuunnitelma on tuotu nähtäville Väyläviraston verkkosivuille. (siirryt toiseen palveluun) Suunnitelma on nähtävillä 8. marraskuuta–8. joulukuuta välisen ajan.
30 päivän nähtävillä olon aikana kiinteistöjen omistajat ja muut hankkeesta kiinnostuneet voivat kertoa mielipiteensä suunnitelmasta.
Yleissuunnitelmassa linjataan muun muassa, missä uusi rautatie likimäärin sijaitsee, miten se vaikuttaa alueen liikenteeseen ja ympäristöön, sekä millaisia ovat hankkeen mahdolliset haittavaikutukset.
Megaluokan ratahanke
Väyläviraston mukaan oikoradan rakentamisen kustannukset olisivat noin 2,9 miljardia euroa.
Jättimäinen ratahanke Espoon ja Salon välillä koostuu 110 uudesta sillasta, 23 uudesta tunnelista ja 95 ratakilometristä. Sen varrelle tulisi neljä uutta asemaa: Espoon Histaan, Kirkkonummen Veikkolaan, Vihdin Nummelaan ja Lohjan Lempolaan.
Nykyään junaliikenne Salon ja Espoon välillä kulkee rantarataa pitkin Karjaan ja Kirkkonummen kautta. Uuden junayhteyden tarkoituksena on lyhentää nykyistä rataa ja mahdollistaa kaksoisraiteella lähijunaliikenne Helsingin ja Lohjan, sekä Salon ja Turun välille.
Lisää aiheesta:
Turun ratapihalle ja Turku–Kupittaa-kaksoisraiteelle mittava EU-rahoitus
Tunnin junan ratalinjalla koekaivauksia muinaisjäännösten paikallistamiseksi