Hyppää sisältöön

Keskellä Helsinkiä alkaa kävelykatukokeilu, joka jakaa mielipiteitä – yrittäjä: "Tämä on kivijalkaliikkeelle äärimmäisen tuhoisaa"

Esplanadin alueen yrittäjät olisivat toivoneet, että heitä olisi kuultu ennen kuin kävelykatukokeilusta päätettiin. Osa kiittelee katupölyn vähenemistä, osa on huolissaan autoilevien asiakkaiden kadosta.

Tulevassa kokeilussa Pohjois- ja Eteläesplanadeilta poistetaan molemmista yksi ajokaista. Kuvassa iltaruuhkaa Pohjoisesplanadilla marraskuussa. Kuva: Otso Karhu / Yle

Helsingin Pohjoisesplanadin yrittäjät ovat ottaneet kaupungin kävelykatukokeilun vastaan ristiriitaisissa tunnelmissa. Kaupunkiympäristölautakunta päätti viime viikon tiistaina, että Pohjoisesplanadin ja Eteläesplanadin ajoradat muutetaan yksikaistaisiksi alkukesästä 2023.

Ajoratojen tilalle on tulossa pyöräily- ja kävelytilaa sekä yleistä kaupunkitilaa.

– Olemme kuulleet näistä suunnitelmista, mutta niiden lukkoon lyöminen tuli täytenä yllätyksenä, sanoo Pohjoisesplanadilla sijaitsevan Hotel Kämpin hotellijohtaja Tuomas Liewendahl.

Parkkipaikkoja säilytetään huoltoliikenteelle, takseille ja diplomaattien CD-autoille. Eteläesplanadille jätetään muutama ruutu yksityisautoille.

Muut parkkipaikat poistuvat kaduilta kokeilun ajaksi. Kaupungin alustavan suunnitelman mukaan (siirryt toiseen palveluun) kokeilun on tarkoitus kestää syksyyn 2024 saakka. Ajanjaksoa voidaan muuttaa saatujen kokemusten perusteella.

Grafiikka kuvaa Esplanadilla ensi keväänä alkavaa kokeilua. Lopullista toteutussuunnitelmaa ei vielä ole tehty. Kuva: Jaani Lampinen

Kävely- ja pyörätien lisääminen kyseenalaistetaan

Suurin osa Ylen haastattelemista Pohjoisesplanadin yrittäjistä ei halunnut esiintyä jutussa nimellään. Mielipiteet jakautuivat puolesta ja vastaan, mutta kukaan ei halunnut muutosta kävely- ja pyörätien puutteen vuoksi.

Kaikki kuitenkin kaipasivat piristystä näivettymisestä kärsivälle Esplanadin alueelle.

Huippumuotia myyvän Luxbag Oy:n toimitusjohtajan Jarmo Poutun mielestä kevyen liikenteen väylää on jo riittämiin.

– Pohjoisesplanadin kävelykatu ja Esplanadin puistokin ovat ison osan ajasta tyhjillään, hän sanoo.

Luxbag Oy:n toimitusjohtaja Jarmo Pouttu ei ymmärrä syitä päätöksen takana. Kuva: Otso Karhu / Yle

Pouttu on huolissaan siitä, että autoilevat asiakkaat katoavat muutoksen seurauksena.

– Tämä on kivijalkaliikkeelle äärimmäisen tuhoisaa. Autoilijat tuovat tutkitusti enemmän rahaa kuin kävelijät. Osalle auton käyttö on myös turvallisuuskysymys, koska tuotteet ovat kalliita, hän sanoo.

Hän vertaa Pohjoisesplanadia Euroopan muotikatuihin, kuten Milanon Via Monte Napoleoneen, jossa kävelykatu on Esplanadia kapeampi.

– Siellä autoilijat, kävelijät ja pyöräilijät voivat liikkua sulassa sovussa. Monimuotoisuuden pitäisi olla kaiken lähtökohta. Tämä on mielestäni täysin järjetön muutos, eikä siihen löydy perusteita, Pouttu toteaa.

Aikataulu jännittää

Hotel Kämpin hotellijohtaja Tuomas Liewendahlin mukaan kaikki olisivat voittaneet, jos keskustatunnelihanketta edistettäisiin linjassa Esplanadin kaistamuutoksen kanssa.

Alueen tulevia remontteja ajatellen kokeilun ajoitus on Liewendahlin mielestä hankala.

– Olisi ollut hyvä, että alueen yrittäjät olisivat voineet rauhassa toipua koronan tuomista talousvaikeuksista. Nyt vaikuttaa siltä, että Esplanadi on työmaata seuraavat vuodet, Liewendahl sanoo.

Hotel Kämpin hotellijohtaja Tuomas Liewendahl pitää muutosideaa hyvänä, mutta ajoitusta huonona. Hän toivoisi, että kaupunkia suunniteltaisiin enemmän kokonaisuutena. Kuva: Otso Karhu / Yle

Myös Liewendahl on huolissaan siitä, miten eri kulkutavoilla liikkuvat pääsevät alueelle.

– Viihtyvyyden lisääminen on erinomainen ajatus. Olisin silti toivonut, että yrittäjät olisi otettu mukaan keskusteluun jo aiemmin, Liewendahl toteaa.

Helsingin liikenne- ja katusuunnittelupalvelun toiminnanohjausyksikön päällikön Pihla Kuokkasen mukaan alueen yrittäjät on kutsuttu keskustelemaan muutoksen toteutuksesta huomenna torstaina.

– Remontin kestosta ei vielä ole tietoa. Nyt ei tehdä pysyvää rakennelmaa, joten en usko, että esimerkiksi kaivinkonetta tarvitaan, Kuokkanen arvelee.

Katupölyn vähenemistä kiitellään

Turisteihin painottuneissa yrityksissä parkkipaikkojen vähenemisen ei uskota vaikuttavan myyntiin radikaalisti, sillä turistit harvemmin liikkuvat autoilla.

Lahja- ja käsityöliike Kankurin Tuvan hallintopäällikön Jaana Koskelan mielestä viereiset parkkitalot ovat jo riittävän lähellä. Hän toivoo muutoksen elävöittävän aluetta ja lisäävän tapahtumia, kahviloita ja elämää.

– Parasta tässä on katupölyn väheneminen, sillä meidän on aika ajoin laitettava myynnissä olevia tavaroita roskiin, kun ne menevät pilalle katupölyn takia, Koskela kertoo.

Kankurin Tuvan hallintopäällikkö Jaana Koskela on tyytyväinen, että katupöly vähenee. Kuva: Otso Karhu / Yle

Pohjoisesplanadin yrittäjät mainitsevat, että Esplanadin alue kuuluu Helsingin paraatikatuihin, jonka elinvoimaisuus on tärkeää myös kaupungin imagon kannalta.

– Kun kävelyalue laajenee, olemme valmiita lisäämään palveluita ja omalta osaltamme elävöittämään aluetta. Toivottavasti siihen tarjoutuu mahdollisuus, Hotel Kämpin Tuomas Liewendahl sanoo.

Tulevassa kokeilussa yksityisautoilijoiden parkkipaikat poistuvat lähes kokonaan. Turistivetoisia myymälöitä tämä haittaa vähemmän. Kuva: Otso Karhu / Yle

– Espan pitäisi olla kaupungin valovoimaisimpia katuja. Pelkällä ravintola- ja juomapuolen kehittämisellä sitä tietää, minkälainen katu siitä sitten kehittyy, Luxbagin Jarmo Pouttu toteaa.

Alkukesästä 2023 Esplanadilla kokeiltavaa kaistamuutosta on suunniteltu myös joillekin alueen poikkikaduille, kuten Lönnrotinkadulle ja Uudenmaankadulle.

Voit keskustella aiheesta 24. marraskuuta kello 23:een saakka.

Enemmän aiheesta:

Helsinki haluaa suitsia autoilua ja lisätä kävelyalueita keskustassa

Helsinki rajoittaa autoilua ja lisää kävelyalueita Esplanadin alueella – "Uudistuksesta enemmän haittaa kuin hyötyä", arvioi kokoomuspoliitikko

Suosittelemme sinulle