Hyppää sisältöön

VR pystyy vihdoin parantamaan kaukojunien verkkoyhteyksiä, mutta seuraavaksi yhtiö kaipaa apua operaattoreilta

Radanvarsilla on edelleen katvealueita, joilla verkon kantokyky ei riitä palvelemaan satoja matkustajia yhtä aikaa. VR:n mukaan mastoja ja tukiasemia tarvitaan lisää.

Pandemia on viivästyttänyt kaukoliikenteen junien verkkoyhteyksien parantamista, mutta nyt VR on aloittanut teknologian uusimisen. Yhtiön mukaan verkon nopeus keskimäärin viisinkertaistuu.

Laitteisto uusitaan kaikissa kaukojunissa, ja varusteltavana on satoja vaunuja. Noin 4,5 miljoonaa euroa maksava uusimistyö kestää kesään 2024.

Junan netti ei ole pysynyt matkustajamäärien ja datakäytön kasvun mukana, mutta nyt apua on luvassa. VR on linjannut, että tavoitteena on saada ”kohtuulliset” nettiyhteydet kaikille matkustajille.

– Yhdessä junassa voi parhaimmillaan olla tuhatkin asiakasta kyydissä. Meille tärkein kriteeri on, että junassa pitää pystyä tekemään etätöitä, sanoo VR:n matkustajaliikennejohtaja Topi Simola.

Samaa sanoo liikenne- ja viestintäministeriöstä verkkojen sääntely-yksikön johtaja Kaisa Laitinen. Hän muistuttaa, että toimiva netti on olennainen osa nykypäivän työntekoa.

– Toimivat langattomat laajakaistayhteydet ovat osa kestävän liikenteen palvelua. Jos saamme laajakaistan toimivuutta myös junissa parannettua, vaikuttaa se varmasti monipaikkaiseen, liikkuvaan työskentelyyn.

Nopea junanetti ensiksi Helsinki–Tampere-välille

VR kertoi jo keväällä 2021, että kaukojunien verkkoyhteyksiä uusitaan. Alun perin töiden oli määrä valmistua tämän vuoden loppuun mennessä, mutta maailmanlaajuinen komponenttipula viivästytti laitteiden toimituksia.

Uusi teknologia saadaan viimeisiinkin juniin kesällä 2024, ilmoitti VR maanantaina.

VR:n omat toimet eivät yksin riitä netin nopeutumiseen.

– Meidän investoinnillamme noin viisinkertaistetaan junan sisäinen yhteys. Valitettavasti tämä ei tule korjaamaan asiaa riittävän hyvälle tolalle, vaan tarvitsemme operaattoreita mukaan eli lisää tukiasemia junayhteyksien varsille, sanoo Simola.

VR:n uudetkin nettivahvistimet ottavat internetin samasta paikasta kuin matkustajien puhelimet. Mitä enemmän junassa on matkustajia, sitä heikompi kunkin matkustajan yhteys on.

Simolan mukaan ratayhteyksien mobiilinetin katvealueita on tunnistettu ja pohdittu, mihin uusia tukiasemia kannattaisi sijoittaa.

– Tietysti yhteyksiä kannattaa kohentaa siellä missä on eniten asiakkaita. Suomessa se tarkoittaa päärataa. Erityisesti Helsinki–Tampere-väli on erittäin hyvä pilottikohde kokeilla parempia yhteyksiä ja katsoa, millainen vaikutus sillä on, sanoo Simola.

Simola toivoo, että operaattorit sitoutuisivat ainakin pääradan nettiyhteyksien parantamisen pilotointiin.

Valtio on varautunut rahoittamaan junan netin parantamista lähes viidellä miljoonalla eurolla.

– Tällä hetkellä ministeriössä selvitämme mahdollisen valtiontuen reunaehtoja. Tulee kuitenkin muistaa, että ainoastaan valtion tuella tätä ongelmaa ei tulla ratkaisemaan, vaan se tulee edellyttämään sitoutumista ja infrastruktuurirakentamista myös VR:ltä ja teleyrityksiltä, sanoo LVM:n Kaisa Laitinen.

Laitinen sanoo, että kyse on ennen kaikkea siitä, mitä toimenpiteitä junakuuluvuuden parantamiseksi kannattaa tehdä ja miten niistä koituvat kustannukset jyvittyvät ja kenelle.

– Vaikka matkaviestinverkot hyvin kattavatkin Suomen rataverkon, sinne tarvittaisiin lisää kapasiteettia eli lisää mastoja ja tukiasemia ja kyseessä ovat sellaiset alueet joille rakentaminen ei välttämättä ole teleyrityksille liiketaloudellisesti kannattavaa, sanoo Laitinen.

Juttua päivitetty 21.11.2022 klo 15.12: Lisätty VR:n sekä liikenne- ja viestintäministeriön kommentit.

Mitä mieltä olet VR:n verkkoyhteyksistä tällä hetkellä? Voit keskustella aiheesta 22.11. kello 23:een saakka.

Suosittelemme sinulle