Hyppää sisältöön

Linja-autokonserni lahjoittaa busseja Ukrainaan – yli 200 kuljettajaa ilmoitti halukkuutensa ajaa autot Suomesta Puolaan

Koiviston Auto -konsernin yhtiöt lahjoittavat 15–25 linja-autoa Ukrainaan. Ensimmäiset autot lähtevät liikkeelle joulukuun alussa.

Kuva: Jussi Lindroos

Kun Koiviston Auton henkilökunnan intraan tuli syksyllä ilmoitus bussien viennistä Ukrainaan, alkoi kuhina. Tarvittiin vapaaehtoisia viemään käytettyjä busseja Ukrainan ja Puolan rajalle.

Parissa päivässä halukkaita oli ilmaantunut yli 200, vaikka kaikilta matkapäiviltä ei saa palkkaa. Osa menee vapaapäivistä, työnantaja maksaa majoitukset ja lennon takaisin Suomeen.

Ajatus bussien lahjoittamisesta konkretisoitui Jyväskylässä elokuussa, Suomen ja Ukrainan välisessä koripallomaaottelussa. Paikalla oli kaupungin johtoa, Ukrainan suurlähetystön edustaja sekä liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.).

Ottelun aikana heräsi kysymys siitä, kuinka Ukrainaa voisi auttaa?

Jyväskylän Liikenteen pääluottamusmies Jukka Hämäläinen on iloinen halukkaiden kuljettajien määrästä. Kuva: Jussi Lindroos

– Selvisi, että he tarvitsevat kipeästi liikennekuntoisia busseja. Lähinnä koululaiskuljetukseen, mutta myös muualle, kertoo Jyväskylän kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Jukka Hämäläinen (sd.), joka toimii myös Koiviston Auto -konserniin kuuluvan Jyväskylän Liikenteen pääluottamusmiehenä.

Huollettuja ja katsastettuja autoja

Ukrainaan lahjoitettavat bussit ovat vanhempaa kalustoa, joita siirretään syrjään esimerkiksi sähkölinja-autojen tieltä. Jyväskylän Liikenteeltä Ukrainaan lähtee autoja lähes suoraan ajosta. Lahjoitettavat linja-autot ovat 15 vuotta vanhoja, joten ne ovat liian vanhoja ELY-keskuksen järjestämään joukkoliikenteeseen.

– Pääosin ne ovat Jyväskylän ja Jämsän väliltä, huollettuja ja katsastettuja autoja. Nyt niille saadaan tällainen jatkoura, kertoo Jyväskylän Liikenteen toimitusjohtaja Harri Saarenpää.

Jyväskylän Liikenteeltä Ukrainaan lähtee kolme linja-autoa. Nämä autot lähtevät Ukrainaan ensimmäisten joukossa.

Koiviston Auto -konserniin kuuluu kymmenen linja-autoyhtiötä, joten lahjoitettavia busseja tulee eri puolilta Suomea. Konsernijohtaja Jyrki Vainionpää iloitsee positiivisuudesta, joka projektin ympärillä on koko ajan vallinnut.

– Olemme esimerkiksi saaneet kahdelta laivayhtiöltä tarjouksen ilmaisista kuljetuksista Helsingin ja Tallinnan välillä.

Vainionpää ei olisi uskonut, että niin suuri määrä vapaaehtoisia ilmoittautuu muutamassa päivässä.

– Olen todella ylpeä meidän porukasta, että he lähtivät heti mukaan. Kiitollinen olen myös omistajille, jotka totesivat, että ilman muuta voidaan tähän lähteä, Vainionpää sanoo.

Tarve busseille on Ukrainassa suuri ja se jatkuu myös tulevaisuudessa. Tällä hetkellä on selvää, että Koiviston Auto lahjoittaa ainakin 15 autoa, todennäköisesti enemmän.

– Ensimmäiset autot kohti Ukrainan ja Puolan rajaa lähtevät itsenäisyyspäivän jälkeen. Tavoite on se, että joka kerralla matkaan lähtee viisi bussia ja jokaiseen niistä kaksi kuljettajaa, Vainionpää listaa.

Linja-autojen kyytiin lähtee myös sisäministeriön Suomen Punaiselta Ristiltä ostama kenttäkeittiö, joka lahjoitetaan Ukrainan valtiolle.

Juttua muokattu 30.11.2022 klo 15:42: tarkennettu kenttäkeittiön lahjoitus.

Suosittelemme sinulle