Hyppää sisältöön

Black Friday on täynnä valealennuksia, mutta pian alekikkailu muuttuu paljon vaikeammaksi

Alennusmarkkinoinnin yhteydessä on jatkossa kerrottava myös alin hinta, jolla tuote on ollut myynnissä edeltävien 30 päivän aikana. Sääntelyllä halutaan kitkeä keinotekoiset alennukset.

Löysitkö alennusmyynneistä käsittämättömän hyvän tarjouksen?

Se ei välttämättä ole totta.

Osa ostospäivä Black Fridayn ja muiden vastaavien alennuskampanjoiden tarjouksista on niin sanottuja valealennuksia.

Niissä tuotteiden hintaa nostetaan juuri ennen alennuskampanjan alkua ja sitten lasketaan taas, jolloin alennusprosentti saadaan näyttämään todellista suuremmalta.

“Alennustuote” saattaa myös todellisuudessa olla normaalihintainen tuote, jonka hintaa on vain muutettu sopivasti ennen alennuskampanjan alkua.

Tätä harhaanjohtamista halutaan nyt kitkeä lainsäädännöllä: ensi vuoden alusta alkaen alennusmarkkinoinnin yhteydessä on ilmoitettava alin hinta, jolla tuote on ollut myynnissä hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.

– Tavoitteena on tehdä alennusilmoittelusta läpinäkyvämpää ja auttaa kuluttajaa hahmottamaan, onko tarjottu tuote aidosti alennuksessa, vai myydäänkö sitä tällä hinnalla koko ajan, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) johtava asiantuntija Mika Hakamäki.

11 % Black Friday -alennuksista silmänlumetta

Hintavenkslausta tapahtuu, vaikka harhaanjohtava markkinointi on kielletty kuluttajansuojalaissa.

Tämän vuoden Black Friday -tarjouksista 11 prosenttia paljastui valealennuksiksi, selviää Hintaopas-palvelun keräämästä datasta. Ostospäivän tarjoukset ovat monessa paikassa laajentuneet koko viikon Black Weekiksi tai jopa pitkäkestoisemmiksi alehinnoiksi.

Hintaoppaan vertailu tehtiin lokakuun alun ja alennusviikon tiistain välillä, jolloin suuri osa alennuksista oli jo käynnissä.

– 11 prosentilla tuotteista hintaa oli nostettu ennen Black Weekin alkua ja laskettu uudelleen Black Weekin ajaksi. Tämä tarkoittaa, että kaupat haluavat mainostaa suurempia alennuksia kuin mitä ne oikeasti tarjoavat, sanoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Hintaopas seuraa jatkuvasti yli 800 000 tuotteen verkkokauppahintoja.

Datan perusteella eniten valealennuksia löytyi työkaluista, joissa yli viidesosassa tuotteista hintaa oli ensin nostettu ja sitten laskettu alennuskampanjaan.

Toiseksi eniten valealennuksia löytyi jalkineista. Niissä alennus johti harhaan 15 prosentissa tuotteista.

Seuraavaksi suurimpia valealennusryhmiä olivat kellot, näytöt, näppäimistöt ja hiiret.

Hintaoppaan kyselyn mukaan kuluttajat odottavat keskimäärin 25 prosentin alennuksia, mutta esimerkiksi viime vuonna kampanja laski tuotteiden hintoja keskimäärin vain viisi prosenttia.

– Kaikista tuotteista yli 40 prosenttia oli kyllä edullisempia viime vuonna, mutta samaan aikaan jopa joka neljäs tuote oli alennusviikolla kalliimpi kuin tavallisesti, Matinvesi-Bassett sanoo.

Alekeinottelusta huolimatta Black Friday voi olla hintatietoiselle hyvä ostospäivä, selviää Hintaoppaan datasta. Matinvesi-Bassettin mukaan etenkin elektroniikkapuolelta voi tyypillisesti löytää hyviä alennushintoja.

Vilppiä on vaikea todentaa

Tavallisen kuluttajan on tällä hetkellä vaikea arvioida, onko ilmoitettu alennus aito – ellei itse aktiivisesti seuraa hintoja.

Alennuskikkailu on ollut paljon esillä esimerkiksi huonekalukauppojen yhteydessä, ja sen kitkeminen ja todentaminen on vaikeaa.

– Jos elinkeinonharjoittaja haluaa tehdä vilpillistä markkinointia, hän tekee sen, ja usein pyrkii petaamaan markkinointitapaansakin niin, että vilpin todentaminen on viranomaisellekin hankalaa, toteaa KKV:n Hakamäki.

Katoaako harhaanjohtava markkinointi lakimuutoksen myötä mainoskartalta kokonaan?

Tuskin, mutta sekä kuluttajan että viranomaisen on helpompaa se tunnistaa, sanoo Hakamäki.

Hänen mukaansa harhaanjohtavalla hinnoittelulla kaupat pyrkivät saamaan kuluttajat liikkeelle.

– Viesti kaupoilta tuntuu olevan se, että kuluttajia ei saa liikkeelle jos ei lupaa isoja alennuksia. Se johtaa siihen, että osa alennuksista voi olla aitoja, mutta sekaan on saatava myös valheellisia alennuksia, jotta kuluttajat lähtevät liikkeelle ja myyntiä tehdään.

KKV valvoo alennusmarkkinointia sekä itse että kuluttajayhteydenottojen perusteella. Alennusten ilmoittamista koskeva lakimuutos tulee voimaan ensi vuoden alusta alkaen.

Mitä ajatuksia juttu herättää? Voit keskustella aiheesta 25.11. kello 23:een saakka.

Suosittelemme sinulle