Hyppää sisältöön

Tänään on myös Älä osta mitään -päivä – Black Fridayn hankintojen hiilijalanjälki voi olla suuri, ja tavarasta tulee usein nopeasti jätettä

Erityisen paljon Black Fridayn päästöistä kertyy tuotteiden kotiinkuljetuksesta. Ostospäivänä kotiin päätyvien tuotteiden elinkaari on usein lyhyt.

Black Fridayta vietettiin ostoskeskuksessa Australian Melbournessa perjantaina. Kuva: Diego Fedele / AAP / Reuters

Perjantaille 25. marraskuuta tänä vuonna osuva Black Friday -tarjouspäivä on viime vuosina näkynyt myyntipiikkinä esimerkiksi verkkokaupoissa ja kodintekniikan myynnissä.

Vuonna 2019 tehdyn tutkimuksen mukaan (siirryt toiseen palveluun) 95,3 prosenttia suomalaisista tiesi Black Fridaysta ja 62,6 prosenttia aikoi tehdä ostoksia silloin. Vastaajista 70,8 prosenttia aikoi myös tehdä päivänä jouluostoksia.

Vastapainona Black Fridaylle tänään vietetään myös Älä osta mitään -päivää. Suomessa päivän puolesta kampanjoi muun muassa Luonto-liitto.

Kampanjan tarkoitus on kannustaa vastuulliseen kuluttamiseen ja saada kuluttajat miettimään kulutustottumuksiaan sekä niiden vaikutusta ympäristöön. Tuotteiden elinkaaren pidentämiseen kannustetaan muun muassa kierrättämällä ja korjaamalla.

Osa yrityksistäkin on osallistunut kampanjaan esimerkiksi pitämällä verkkokauppansa kiinni tai lahjoittamalla osan päivän tuloista hyväntekeväisyyteen.

Luonto-liiton toiminnanjohtaja Riku Eskelinen muistuttaa, että Älä osta mitään- päivän sanoma ei rajoitu vain Black Fridayhin, joka on rantautunut Suomeen vasta myöhemmin.

– Omien kulutustottumuksien miettiminen on ajankohtaista pitkin vuotta, pidämme sitä sanomaa esillä, Eskelinen sanoo.

Black Friday on laajentunut monin paikoin yhtä päivää pidemmäksi tapahtumaksi, minkä lisäksi on tullut Sinkkujen päivän kaltaisia uusia teemapäiviä. Älä osta mitään -päivää ei kuitenkaan ole suunnitelmissa laajentaa, Eskelinen sanoo.

Ostosten elinkaari jää useimmiten lyhyeksi

Black Fridayn ympäristövaikutuksia tutkineen Money.co.uk -hintaseurantasivuston mukaan Black Fridayna ostettujen tuotteiden kotiintoimituksista aiheutuvat päästöt olisivat Iso-Britanniassa 429 000 tonnin luokkaa.

Maan kokonaishiilidioksidipäästöt olivat vuonna 2019 454,8 miljoonaa tonnia (siirryt toiseen palveluun), josta Black Fridayn osuus olisi siis ollut 0,009 prosenttia.

Verkkokaupasta ostetun tuotteen hiilijalanjälki koostuu tavarantoimituksesta, varastoinnista ja toimituksesta asiakkaalle eli niin sanotusta ”viimeisestä mailista” (last mile).

Environmental Science & Technology -tiedelehdessä vuonna 2020 julkaistun tutkimuksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan erityisesti viimeisen mailin merkitys on suuri. Mitä enemmän asiakkaat noutivat tuotteita kaupasta kotiin toimituksen sijaan, sitä pienempi tuotteen hiilijalanjälki oli.

Vastaavasti useampien tuotteiden kotiin toimitus kerralla vähensi yksittäisen tuotteen jalanjälkeä.

Black Fridayna ostettujen tuotteiden elinkaari näyttäisi olevan kuitenkin lyhyt. Jopa 80 prosenttia (siirryt toiseen palveluun) ostetuista tuotteista päätyy jätteeksi.

Forbes-talouslehden (siirryt toiseen palveluun) haastatteleman ympäristötutkimusprojekti Castin johtajan Stuart Capstickin mukaan kulutustottumukset olisivat kuitenkin pikkuhiljaa muuttumassa koronapandemian jälkeisenä aikana.

Muutos näkyy hänen mukaansa korona-aikana lisääntyneenä kierrätyksenä ja kertakäyttötuotteiden vähentyneenä kulutuksena.

– Vaikka tutkimus osoittaa, että tarvitsemme tietyn verran materiaalista lohtua, se kertoo myös, että emme tarvitse monia niistä asioista, joita roikotetaan edessämme Black Fridayna, Capstick sanoo.

Voit keskustella aiheesta 26.11. kello 23:een saakka.

Lue lisää:

Black Friday on täynnä valealennuksia, mutta pian alekikkailu muuttuu paljon vaikeammaksi

Hintojen nousu hillitsee Black Friday -hulinaa – ”Kohta ei uskalla ostaa muuta kuin kaurahiutaleita”, sanoo Anni Lehikoinen

Suosittelemme sinulle