Hyppää sisältöön

Kaikki muu siirtyy verkkokauppaan, mutta 75-vuotiasta partiolaisten adventtikalenteria myydään edelleen enimmäkseen perinteisin keinoin

Adventtikalenteri on partiolaisten tärkein varainhankintakeino, jonka tarkoitus on myös opettaa lapsille ja nuorille myyntitaitoja.

Vuoden 2022 kalenterin on kuvittanut lastenkirjailija, kuvataiteilija ja sarjakuvapiirtäjä Ninka Reittu. Kuva: Suomen partiolaiset / Terhi Takkinen
Laura Kangas

Verkkokauppa ei ole nitistänyt perinteistä myyntiä partiolaisten adventtikalenterissa.

Suomen partiolaisten adventtikalenteri täyttää tänä vuonna 75 vuotta. Ensimmäiset kalenterit tulivat myyntiin vuonna 1947, ja alkuvuosina kalentereita myytiin kymmeniä tuhansia. Nykyään suomalaiset ostavat jo noin 300 000 kalenteria vuosittain.

Kalenterin kuvittaa joka vuosi suomalainen taitelija. Monet menneistä kuvittajista ovat tunnettuja ja palkittuja kuvittajia.

Suomen partiolaisten ensimmäinen adventtikalenteri tuli myyntiin vuonna 1947. Kuvituksen on tehnyt Ulla von Wendt, joka kuvitti kalenteria 1960-luvulle saakka. Kuva: Suomen partiolaiset / Ulla von Wendt

Kyseessä on partiolaisten tärkein yksittäinen varainhankintakampanja, joka tuo järjestölle kolme miljoonaa euroa vuosittain, kertoo Suomen partiolaisten puheenjohtaja Siiri Somerkero.

– Myyntituottoja käytetään esimerkiksi projekteihin, kuten ulkomaan matkoihin, tai hankintoihin, kuten telttoihin tai retkeilypaikkojen kunnostamiseen, Somerkero kertoo.

Adventtikalenteri poikkeaa tavallisista joulukalentereista siinä, että se alkaa aina ensimmäisestä adventista, jos se osuu marraskuun puolelle.

Koska ensimmäinen adventti on tänä vuonna 27. marraskuuta eli tänään sunnuntaina, kalenterin ensimmäinen luukku avataan jo tänään.

Suomen partiolaisten adventtikalenteri vuonna 1974. Sen kuvittaja on Katriina Ulvio. Kuva: Suomen partiolaiset / Katriina Ulvio

Partiolaiset on viime vuosina panostanut myös verkkokauppaan, mutta yhä edelleen ehdoton valtaosa myynnistä tulee kasvokkain tehdyistä kaupoista, Somerkero kertoo.

– Korona-aikana jännitimme, miten myynti kehittyy, kun kasvokkaisia kohtaamisia vähennettiin. Mutta koronavuodet eivät näkyneet myyntituotoissa oikeastaan ollenkaan.

Suomen partiolaisten adventtikalenteri vuodelta 1985. Kuvittaja Marja-Liisa Pitkäranta. Kuva: Suomen partiolaiset / Marja-Liisa Pitkäranta

Kalentereita myydään esimerkiksi tapahtumissa, kauppojen ulkopuolella ja ovelta ovelle. Kukin lippukunta myy niitä itse ja partiolaiset saavat itse päättää, haluavatko he myydä kalentereita vaikka ystävilleen vai mennä läheiselle ostarille.

– Tämä on myös kasvatuksellista toimintaa. Koko kampanja perustuu siihen, että lapset ja nuoret yhdessä miettivät, miten myyntiä voisi tehdä. Haluamme, että he oppivat myymiseen, varainhankintaan ja projektinhallintaan liittyviä taitoja, Somerkero sanoo.

Suomen partiolaisten adventtikalenteri vuonna 2011. Kuvittajana Lasse Katainen. Kuva: Suomen partiolaiset / Lasse Katainen

Yle lähettää sunnuntaina aamupäivällä 1. adventin jumalanpalveluksen Helsingin Paavalinkirkosta kello 10 alkaen TV1:ssä ja Yle Areenassa.

Suosittelemme sinulle