Hyppää sisältöön

Lukiolaiset oppivat tiimityöstä, yritykset saavat nuorilta tuoreita ideoita – näin toimii Suomessa ainutlaatuinen Innova-kurssi

Pirkkala on kehittänyt oman mallin nuorten ja yritysten kohtaamiseen. Innova-kurssilla lukiolaiset ideoivat ratkaisuja yritysten antamiin haasteisiin.

Yle oli yksi Innova-projektin yhteistyöyrityksistä. Johannes Lantta, Jenny Kiiski, Eelis Martin ja Rasmus Eerola ideoivat innovaatiota, jolla nuoret saataisiin kiinnostumaan politiikasta. Video: kuvaus Jaakko Oleander-Turja, editointi Sanni Isomäki / Yle
Pasi Punkari

Pirkkalan yhteislukiossa toteutaan syksyisin lukion toisen vuoden opiskelijoille Suomen oloissa ainutlaatuinen kurssi. Innova-projektissa lukiolaiset ja yritysmaailma kohtaavat tavalla, jossa nuorten luovat ja ennakkoluulottomat ideat pääsevät esille.

– Nuoret ovat koulun vähiten hyödynnetty henkinen voimavara. Nyt nuoret antavat oman näkökulmansa yrityksille. He ovat kuitenkin muutaman vuoden päästä työntekijöitä ja päättäjiä ja osana yhteiskuntaa, sanoo Pirkkalan lukion lehtori, Innova-opettaja Pasi Kervinen.

Yle oli tänä vuonna mukana yhtenä yhteistyöyrityksenä. Neljän hengen tiimi kehitteli ja mietti innovaatiota, jolla nuoret saataisiin kiinnostumaan politiikasta.

Ylen ryhmässä olivat mukana Eelis Martin, Johannes Lantta, Jenny Kiiski ja Rasmus Eerola. Kuva: Jaakko Oleander-Turja / Yle

Tiimi ideoi ensi kevään eduskuntavaalien vaalikoneeseen uutta ilmettä. Nuorten näkökulmasta vaalikone näytti pitkältä ja tylsältä.

– Me suunnittelimme uudenlaisen vaalikoneen, jossa olisi mukana enemmän videomateriaalia ja värejä. Ei pelkkää mustaa ja valkoista, lukiolainen Jenny Kiiski kertoo.

Oppia tiimityöstä

Jenny Kiiski oppi kurssin aikana paljon perusasioita siitä, miten tiimityötä tehdään.

– Kuunnellaan kaikkien ajatuksia. Kaikkien ideat ovat hyviä ja niistä tulee hyviä, kun yhdistellään niitä. Tästä sai hyvää oppia työskennellä erilaisten ihmisten kanssa, hän kertoo.

Projektissa mukana oleva yritys saa puolestaan nuorilta näkökulman, jota he eivät välttämättä ole ajatelleet.

Yritysten nuorille antamat tehtävät vaihtelevat laidasta laitaan.

– Tässä yllytetään pieneen hulluuteen. Ei tarvitse ajatella, onko tämä mahdollista tai onko tähän rahaa, Pasi Kervinen sanoo.

Tänä vuonna mukana oli myös SPR. Sen ongelmaksi on muodostunut, että nuoret eivät halua enää tehdä vapaaehtoistyötä.

SPR:n Jaana Kallioluoma (vasemmalla) ja Sari Sarkola hakivat ideoita, miten nuoria saataisiin mukaan vapaaehtoistoimintaan. Kuva: Jaakko Oleander-Turja / Yle

Ratkaisuksi timi kehitteli vapaaehtoistyökurssin, jossa SPR kävisi lukiossa pitämässä erityyppisiä vapaaehtoistyön koulutuksia. Kurssiin kuuluisi myös työharjoitteluosuus.

– Tätä on tarkoitus pilotoida ensi syksynä Pirkkalan lukiossa omana kurssinaan. Jos kokeilu onnistuu, SPR on innokas levittämään ideaa maanlaajuisesti, Pasi Kervinen kertoo.

Myös epäonnistuminen voi opettaa

Joskus oppimistilanne voi poikia uutta yllättävän mutkan kautta. Yksi esimerkki tästä on lukiolaisten yhtenä vuonna yhdessä seurakunnan kanssa tekemä yhteistyö. Nuorten tiimille annettiin tuolloin tehtäväksi pohtia, miten keski-ikäiset saataisiin mukaan seurakunnan tapahtumiin.

Tiimi ideoi entisten rippikoulunuorten lauluillan. Nuoret harjoittelivat laulujen säestämiset, tapahtumaa markkinointiin ennakkoon, varattiin seurakuntatalo ja pidettiin tilaisuus.

Mutta. Sinne ei saapunut ketään.

Pirkkalan lukion äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori, Innova-opettaja Pasi Kervinen sanoo, että nuoret ovat koulun vähiten hyödynnetty henkinen voimavara. Kuva: Jaakko Oleander-Turja / Yle

Tilanne käännettiin nuorille onnistumisen kokemukseksi.

– Tämä oli tärkeä tieto seurakunnalle, että ainakaan nostalgialla ei pystytä houkuttelemaan keski-ikäisiä seurakunnan tapahtumiin, Pasi Kervinen kertoo.

Mitä ajatuksia juttu herättää? Voit kommentoida juttua 1. joulukuuta kello 23 saakka.

Suosittelemme sinulle