Hyppää sisältöön

Miksi toisen bussin merkkiäänet ovat kovalla, toisen hiljaisella? Löysimme tähän ainakin kolme syytä

Sekä liian hiljaisista että liian kovista äänistä linja-autoissa tulee valituksia. Hyppäsimme bussin kyytiin Tampereen keskustassa ja selvitimme, miksi äänien tasossa on niin paljon vaihtelua.

Yle selvitti desibelimittarilla, kuinka korkeaksi äänitaso voi Tampereen busseissa nousta. Kysyimme myös matkustajilta, ovatko bussin merkkiäänet häiritseviä. Video: toimittaja Linnea Pitkänen, kuvaus Helmi Holopainen / Yle
Anu Leena Hankaniemi,
Linnea Pitkänen

Bussien ovien ja pysäytysnappien äänien taso vaihtelee paljon. Siinä missä jossakin autossa merkkiääntä ei tahdo kuulla, toisessa ääni voi olla jopa häiritsevän kova.

Yle kävi mittaamassa lukijan vinkin perusteella äänten tasoja tamperelaisissa busseissa. Stop-nappien desibelit vaihtelivat epävirallisessa mittauksessa sadasta lähelle 120:tä.

Kuulolle kipukynnys on Kuuloliiton mukaan 125, eli sitä ei ylitetty.

Tampereen kaupunkiliikenteen kalustopäällikkö Kalle Keinonen sanoo, että stop-nappien äänet voivat olla hyvinkin erilaisia eri busseissa. Tämä johtuu siitä, että niitä on suhteellisen helppo säätää.

– Jos näitä on säädetty itse, ääni voi olla liiankin kovalla. Merkkiääniä säädetään myös huollossa.

Toiseksi merkkiäänen kuulumiseen vaikuttaa se, miten paljon melua tai väkeä bussissa on.

Jos ääni on liian kovalla, Keinonen vinkkaa ottamaan bussin järjestysnumeron tai rekisterinumero talteen ja ilmoittamaan asiasta kaupunkiliikenteelle.

Sari Vepsä on huomannut, että stop-nappien äänenvoimakkuus vaihtelee busseissa. ”Välillä ääni häiritsee, mutta kestän sen kyllä.” Kuva: Helmi Holopainen / Yle

Ovien äänistä tulee valituksia

Myös ovissa on varoitusäänet. Näissäkin on eroa valmistajan takia.

– Oven varoitusäänistä on tullut jonkin verran valituksia. Juuri siitä, että ne ovat liian kovalla, mutta myös siitä, että ne eivät tahdo kuulua, Keinonen sanoo.

Keinosen mukaan oven varoitusääniä on vaikea saada säädettyä kaikille miellyttävälle tasolle.

– Yksittäisissä autoissa on joskus ääniä säädetty, mutta niiden säätämiseen on varsin rajoitetusti mahdollisuuksia.

Tärkeintä on turvallisuus, eli että myös heikkokuuloiset kuulevat äänen eivätkä jää oven väliin.

Tamperelainen Ronja Vähätiitto valitsee mieluummin hieman kovaäänisen stop-napin piippausäänen kuin ihmettelyn, onko nappia painettu vai ei. Kuva: Helmi Holopainen / Yle

Tampereen busseihin ovia kolmelta valmistajalta

Yleensä ovien merkkiäänet on säädetty jo auton ovivalmistajien tehtailla. Tampereella on kahdenmerkkisiä busseja. Niiden ovet tulevat kolmelta ovivalmistajalta: Tampereelta, Espanjasta ja Hollannista. Erot äänissä johtuvat tästä.

Onkohan tamperelainen bussin ovi hiljaisempi kuin espanjalainen?

– Sitä ei ole mitattu, enkä osaa sanoa. Kysymys on mielenkiintoinen, Kalle Keinonen naurahtaa.

Bussit käyvät läpi tiukat tyyppihyväksynnät, joten äänirajat eivät Keinosen mukaan ylity.

Oletko kiinnittänyt huomiota bussien ääniin? Voit keskustella aiheesta 2. joulukuuta kello 23 asti.

Suosittelemme sinulle